2010 / 2011 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI TÜRK TELEKOM İ.Ö.O FEN VE TEKNOLOJİ
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
ÜNİTE I : VÜCUDUMUZ BİLMECESİNİ ÇÖZELİM SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLEN DİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
3.
1. HAFTA
|
4
| 1. Besinlerin gerekliliği ve dengeli beslenme ile ilgili olarak öğrenciler; 1.1. Canlıların yaşamsal faaliyetlerini devam ettirebilmesi için besinlere ihtiyacı olduğunu fark eder. 1.2. Besin içeriklerinin vücuttaki öncelikli görevlerini belirtir. 1.3. Besinleri içerdikleri karbonhidrat, protein ve yağ açısından deney yaparak test eder (BSB-1, 15). 1.4. Vitamin çeşitlerinin en fazla hangi besinlerde bulunduğuna dair bilgi toplar ve sunar (BSB-19, 20, 24).
| H Tartışma (1.1; 1.2), (BSB-7). H Benzeşim (1.1; 1.2), (BSB-7). H Besin İçeriklerini Keşfedelim (1.3), (BSB-1, 2, 5, 15, 23; FTTÇ-13).
| )* 1.1 Besin-enerji ilişkisinde enerji oluşum mekanizması ve ATP konularına girilmez. )* girilmez. )* 1.4 Vitaminler için A, B, C, D, E, K vitaminleri dikkate alınır. Suda ve yağda çözünen vitaminler kavramı ve B vitamininin alt çeşitleri, vitaminlerin eksikliğinde ortaya çıkan belirtiler verilmez. | 4 Açık Uçlu Soru 4 Doğru -Yanlış 4 Kavram Haritası 4Tabloda Boşluk Doldurma |
`
`
| È Spor Kültürü ve Olimpik Eğitim (1.1- 13, 1.2 –13, 14, 1.3- 14, 15)
È Sağlık Kültürü (1.1 -18, 1.2, 1.3) | |
2.HAFTA | 4 |
1.5. Su ve minerallerin bütün besinlerde bulunduğunu ve düzenleyici görev yaptığını belirtir. 1.6. Dengeli beslenmeye örnek bir öğün hazırlar (BSB-21). 1.7. Besinlerin tazeliğinin, temizliğinin ve içerdiği katkı maddelerinin sağlığa etkilerini araştırır ve sunar (BSB-19, 20, 24; FTTÇ-32, 35, 36). 1.8. Paketlenmiş besinlerin üzerindeki son kullanma tarihinin önemini bilir (FTTÇ-13, 27, 31, 32, 35). 1.9. Besin çeşitlerinin bilimsel-teknolojik gelişmelere paralel olarak arttığını fark eder (FTTÇ-3, 13, 14, 27, 32, 35). |
HSandviçimi Hazırlıyorum (1.6), (BSB-21).
H Misafirimiz Var (1.7; 1.8), (FTTÇ-10)
|
)*
[!] Öğrenciler kimyasal maddelerin kullanımında dikkatli olmaları için uyarılır. [!] [!] [!]Öğrenciler besinlerin temizliği konusunda uyarılır. |
`İş eğitimi dersinde `Resim dersinde farklı besin gruplarına ait meyve-sebze vb. çizimler yaptırılır. ` |
È Spor Kültürü ve Olimpik Eğitim (15,1.6 –16, 17) È Sağlık Kültürü ( 1.6- 22). È İnsan Hakları ve Vatandaşlık (1.8 -54.) ÈSağlık Kültürü (1.7- 23., 24 ve 25, 1.8 - 23 ve 25) È Kariyer Bilinci Geliştirme: Besinlerle ilgili gıda mühendisliği, diyetisyenlik, aşçılık gibi meslekler örnek verilir. |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
ÜNİTE I : VÜCUDUMUZ BİLMECESİNİ ÇÖZELİM SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
3.HAFTA
|
4
|
2. Besinlerin sindirimi ile ilgili olarak öğrenciler; 2.1. Besinlerin vücutta kan yolu ile taşındığını belirtir. 2.2. Besinlerin kana geçebilmesi için küçük parçalara ayrılması gerektiği çıkarımını yapar. 2.3. Sindirimde görevli yapı ve organların yerini kendi üzerinde ve modelde sırası ile göstererek görevlerini kısaca açıklar. 2.4. Diş çeşitlerini görevlerine göre model veya kendi ağzında göstererek sindirimdeki görevini fark eder. 2.5. Diş sağlığı için beslenmeye, temizliğe ve düzenli diş kontrolüne özen gösterir. |
H Besinime Ne Oldu? (2.2; 2.3), (BSB-7)
H Misafirimiz Var (2.5), (FTTÇ-10)
H Genç Heykeltıraş (2.4), (BSB-21, 22)
H Poster Hazırlama (2.5), (BSB-19, 21, 24)
H Reklamlar (2.5), (BSB-19, 20, 23, 24; FTTÇ-4, 5) |
)* 2.1 ve 2.2 Besinlerin kana geçebilmesi için vücuttaki bir takım salgılar tarafından parçalandığı belirtilir enzim kavramı verilmez.
)* 2.3. Besinlerin sindirimde izlediği yol, ağız, yutak, yemek borusu, mide, ince bağırsak, kalın bağırsak olarak verilir, organların yapı ve ayrıntılarına girilmez.
[!] |
|
|
È Sağlık Kültürü (2.3- 3)
È Sağlık Kültürü (2.4-3; 2.5 -16 ve 17) |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
ÜNİTE I : VÜCUDUMUZ BİLMECESİNİ ÇÖZELİM SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
4.HAFTA |
4
| 3. Boşaltımda görevli yapı ve organlar ile ilgili olarak öğrenciler; 3.1. Boşaltımda görevli organ ve yapıların yerini, insan modeli üzerinde göstererek görevlerini kısaca açıklar. 3.2.Boşaltımın görevinin vücudun çeşitli faaliyetleri sonucu oluşan zararlı maddelerin vücut dışına atılması olduğunu belirtir. 3.3. Boşaltımda böbreklerin dışında artık maddelerin atılmasını sağlayan yapı ve organları sıralar. 3.4. Böbreklerin sağlığı için nelere dikkat edilmesi gerektiğini araştırır ve sunar (BSB-19, 20, 24). |
H
H Atıkları Uzaklaştırmalı mıyız? (3.2), (BSB-7). H Boşaltım Organları (3.4). H Misafirimiz Var (3.4), (FTTÇ-10). |
)* 3.1Boşaltımda görevli yapı ve organlar; böbrek, idrar kanalı, idrar kesesi, idrar borusu olarak verilir, organların yapı ve ayrıntılarına girilmez. [!]
| 4 4 4 |
C 3.3 Boşaltım organları etkinliğinde bu ünitedeki akciğer ve deri (egzersizde terleme olayı) ile ilgili olarak 4.sınıf "Vücudumuz Bilmecesini Çözelim" ünitesi ile ilişkilendirilir. |
È | |
5.HAFTA | 4 | 4. İnsan ve toplum sağlığına sigara ve alkolün olumsuz etkileri ile ilgili olarak öğrenciler; 4.1. Sigaranın ve alkol kullanımının vücuda verdiği zararlarla ilgili bilgi toplar ve sunar (BSB-19, 20, 24). 4.2. Sigara ve alkol kullanan kişilerin çevreye verdiği zararları fark eder (BSB-1; FTTÇ-18). 4.3. Sigara ve alkol içilen ortamlardan uzak durur. 4.4. Sigara ve alkol gibi zararlı alışkanlıkları önlemek için çeşitli spor faaliyetlerine katılmanın önemini fark eder. |
H Misafirimiz Var (4.1; 4.2; 4.3; 4.4), (FTTÇ-10). H Poster Hazırlama (4.1; 4.2; 4.4), (BSB-19, 20, 24; FTTÇ-18). H İnanmıyorum! (4.2), (BSB-8, 9, 19, 20, 24; FTTÇ-18). H Sigaradaki Zehir (4.1), (BSB-1, 2, 15, 22, 23). | [!] 4.1 Rehberlik servisinden ve Yeşilay kolundan, sigara ve alkol zararları ile ilgili broşürler istenir ve dağıtılır. [!] [!] 4.4 Boş zamanları değerlendirmede çeşitli oyun salonları (atari vb.) yerine sportif faaliyetlere katılmanın yararlı olduğu vurgulanır. . |
` |
È İnsan Hakları ve Vatandaşlık (4.1. ve 4.3 – 46 ve 47) È Rehberlik ve Psikolojik Danışma (4.1 ve 4.3 – 2 ve 8) |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : MADDE VE DEĞİŞİM
ÜNİTE 2 : MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
6.HAFTA |
4
|
1.Yağmur ve karın oluşumu ve yer yüzünde suyun uğradığı değişimlerle ilgili olarak
1.1.Yağmur, kar, buz, sis ve bulutun su olduğunu fark eder (BSB-7, 8; FTTÇ-15, 16). 1.2.Suyun ısınınca buharlaştığını, buharın da soğuyunca yoğuştuğunu gösteren deney tasarlar (BSB-14, 15, 19). 1.3.Buharlaşma ile suyun havaya döndüğü ve yağışlarla buharlaşmanın birbirini dengelediği çıkarımında bulunur.(BSB-7, 8, 22, 23; FTTÇ-15, 16). 1.4. Su döngüsü ile yağış–buharlaşma dengesi arasında ilişki kurar (BSB-7, 8, 22, 23; FTTÇ-15, 16). 1.5.Su döngüsünün gerçekleşmesi için enerji kaynağı gerektiği çıkarımında bulunur (BSB-7, 22, 23; FTTÇ-15, 16). |
H Gökten İnen Su (1.1; 1.2; 1.3; 1.4).
HYukarılarda Hava Nasıl? (BSB-22, 23).
(1.1; 1.2; 1.3; 1.4; 1.5).
H Kâsede Su Döngüsü (1.4; 1.5), (BSB-10, 11, 12, 13, 14, 15). |
[!] Su buharının soğuk bir ortamla karşılaşınca yoğuşacağı gerçeği tartışılır.
[!] Öğrencilere, etkinliği büyüklerinin gözetiminde yapmaları gerektiği söylenir.
[!] Etkinliğin küçük öğrenci grupları tarafından öğretmen öncülüğünde yapılması sağlanır. | 4Öğrenci değerlendirme formu 4 Akran değerlendirme formu 4 Yapılandırılmış grid 4 Su nereden gelir, nereye gider?
|
C
`1.3,1.4,1.5
` | ||
7.HAFTA | 4 |
1.6. Kökeni güneş olan enerji olan enerji kaynaklarını açıklar (BSB-7, 23). 1.7. Güneş enerjisinin yeryüzüne ışınlarla ulaştığını bilir. 1.8. Güneş ışınlarının ulaştıkları maddeyi ısıttığını deneyle gösterir (BSB-14, 15, 19). 1.9. Güneş enerjisinin ısı enerjisine dönüştüğü sonucunu çıkarır (BSB-7, 22, 23; FTTÇ-15). |
H Ya Güneş Olmasaydı! (1.6; 1.7). H Güneş Hem Aydınlatır Hem Isıtır (1.8; 1.9). (1.9). |
??? Öğrenciler, soğuk cisimlerin ortama ısı vermeyeceği çıkarımını yapabilir. Öğrenciler bu çıkarımı yapmışlarsa, soğuk olarak düşünülen bir cismin kendinden daha soğuk bir cisim ile temas ettirilmesi sağlanabilir. Örneğin havlu, buza dokundurularak buzun erimesi gözlemlenir. ??? Öğrenciler, sıcaklığı farklı olan maddeler temas ettirilince akan şeyin sıcaklık olduğunu düşünebilir. Sıcaklığın ısı etkisiyle oluştuğu, akanın ısı olduğu özellikle vurgulanır. | 4 Güneş panellerinin nasıl yapıldığı ve nasıl çalıştığı ile ilgili proje veya poster çalışması yapılabilir.
4 Proje ve Poster Çalıması |
C 1.7 |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : MADDE VE DEĞİŞİM
ÜNİTE 2 : MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
8.HAFTA |
4
| 2.Isı ve sıcaklık kavramlarının farkını kavramak için öğrenciler; 2.1. Sıcaklığı yüksek olan maddelerin temas ettiği soğuk maddeleri ısıttığını gösteren deney tasarlar (BSB-14, 15, 19; FTTÇ-5, 31)
dayanarak açıklar (BSB-1,5).
day |
(2.1), (BSB-22, 23) H Ne Kadar Isı , O Kadar Isınma (2.2, 2.4, 2.5), (BSB-7).
H Isı Aynı Sıcaklık Farklı (2.3, 2.5), (BSB-22, 23).
|
|
4 "Isıtmada neleri kullanırız?", "Isıtmada kullanılan yakıtlar nelerdir?", "Isıtmada kullanılan yakıtlar nasıl oluşur?" gibi konularda proje ya da poster çalışması yapılabilir. |
C | ||
9.HAFTA | 4 |
|
H Isıdan Harekete (2.7), (BSB-22, 23). (2.8; 2.9; 2.10). | [!] Bu etkinlikte amaç, kJ birimini tanıtmaktır. Gündelik hayatta hâlen yaygın kullanılan kcal biriminin de iletişimi kolaylaştırmak bakımından tanıtılması uygundur. 1 kJ' ün nasıl bir büyüklük olduğu konusunda bir seziş vermek için düşünülen "bir dilim ekmeğin enerjisi" veya "bir gram kömürün yanma enerjisi" değerleri asli bilgiler gibi düşünülmemelidir. )* 2.8 1 kalori » 4 Joule olduğu verilir.
|
4Yapılandırılmış grid |
C
` |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : MADDE VE DEĞİŞİM
ÜNİTE 2 : MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
10.HAFTA |
4
| 3.Isının madde üzerindeki etkileri ile ilgili olarak öğrenciler;
| HIsı Aldı Isındı-Isı Verdi Soğudu (3.1).
HKöprüler ve Yollar da Yaza Hazırlanır (3.1; 3.2; 3.3).
H Bir Bilene Soralım (3.3; 3.4).
H Gravzant Halkası (3.3), (BSB-22, 23). |
[!] Termometre ve mantar, erlenin ağzına, ısıtma işlemi tamamlandıktan sonra yerleştirilmeli, termometre suya değmemelidir.
|
4 4 4
| C | ||
11. HAFTA |
4 |
4.Buharlaşma-yoğuşma ve kaynama ile ilgili olarak öğrenciler;
|
H Buharlaştı Soğuttu-Yoğuşurken Isıttı (4.1), (BSB-19, 22). H Haydi Cümle Kuralım (4.1). H Sıcakta Hızlı-Soğukta Yavaş (4.1; 4.2; 4.3). H Her Isıtılanın Sıcaklığı Artar mı? (4.4; 4.5; 4.6). |
[!] Kuruma deneyi yapılırken termometre yardımıyla ortam sıcaklıkları ölçülür. [!] Suyun buharlaşması ve kaynaması gözlenirken öğrencilerin zarar görmemesi için gerekli önemler alınır. ??? Öğrenciler, genellikle kaynayan sudan çıkan kabarcıkları hava olarak düşünmektedir. Kabarcıkların hava olmadığı, su buharı olduğu gözlemlerinden de faydalanarak vurgulanır. )* | 4 4 4 4 4 4 4 |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : MADDE VE DEĞİŞİM
ÜNİTE 2 : MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
12.HAFTA |
4
| 5.Saf maddelerin kaynama sıcaklıkları ile ilgili olarak öğrenciler;
| H Veri Yorumlama (5.1; 5.2), (BSB-20, 21). H Başka Yerde Ölçseydik-Başka Zaman Ölçseydik (5.3; 5.4), (BSB-7, 8, 20; FTTÇ-2). | [!] Etkinlik yapılırken uçucu ve yanıcı sıvıların tehlikesi belirtilir. [!] Her grup kaynama deneylerini sınıfın farklı bölümlerinde yapar. [!] )* 5.3 Farklı grupların yaptığı ölçme sonuçları karşılaştırılır, kaynama sıcaklığının basınçla değişimi, kazanımın kapsamı dışında tutulmuştur. [!] Isıtma işi öğretmen tarafından yapılır. | 4Öğrenci değerlendirme formu 4Akran değerlendirme 4Tablo yapalım, grafik çizelim 4Bulmaca
|
`5.3 |
[!] Atatürkçülük ile ilgili konular | |
13. HAFTA | 4 |
6.Saf maddelerin erime ve donma noktaları ile ilgili olarak öğrenciler;
7."Ağır" ve "yoğun" kavramları ile ilgili olarak öğrenciler;
|
H Ne Zaman Erir,Ne Zaman Donar? (6.1). H Buzdan Suya (6.1; 6.2; 6.3), (BSB-14, 15, 20, 21, 22). H Sudan Buza (6.1; 6.2; 6.3), (BSB-20, 21, 22, 23). H Her Madde Erir mi? (6.4). H Yüzenler-Batanlar (7.1; 7.2). |
[!] Tuz buz karışımı tuzlu suyun buz dolabında dondurulmasıyla hazırlanır. [!] Isıtma işi öğretmen tarafından yapılır. ??? Öğrenciler, kayığın batması deneyiminden hareketle, delik cisimlerin suda batacağını düşünüyor olabilir. Gerekiyor ise deney yapılarak bu yanılgı düzeltilir. |
|
`
| ||
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : MADDE VE DEĞİŞİM
ÜNİTE 2 : MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
14.HAFTA |
4
|
|
H (7.3; 7.4). H Yoğun Var Yoğuncuk Var (7.5; 7.6; 7.7). H
H |
[!] |
4Öğrenci değerlendirme formu 4Akran değerlendirme formu 4Bulmaca 4V Diyagramı |
C |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : FİZİKSEL OLAYLAR
ÜNİTE 3 : KUVVET VE HAREKET
SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
15.HAFTA |
4
| 1. Temas gerektirmeyen kuvvetleri anlamak amacıyla öğrenciler;
|
HTopları Çarpıştıralım (1.1). H Sihirli Kuvvetler (1.2; 1.3). H Fark Nerede? (1.1; 1.2; 1.3). | [!] )* 1.2 Saçımıza sürdüğümüz bir tarağın küçük kâğıt parçalarını çekmesi ve serbest bırakılan bir cismin yere düşmesi etkinliği, elektrostatik kuvvet ve kütle çekim kuvvetinin temas gerektirmediğini sezdirmek amacıyla yapılır. Ancak bu konularla ilgili ayrıntıya girilmez. ??? 1.3 Cisimleri hareket ettiren rüzgârın (hava akımının) temas gerektiren bir kuvvet olduğu vurgulanır. |
|
C 1.1 4. sınıfta kuvvetle ilgili incelenen kavramlar hatırlatılır.
| ||
16.HAFTA | 4 | 2. Mıknatısların özellikleriyle ilgili olarak öğrenciler;
|
H Mıknatısı Tanıyalım (2.1; 2.2; 2.3; 2.4; 2,6). H Kaybolmayan Kutuplar (2.2; 2.3; 2.4). H Mıknatısları Nerelerde Kullanırız? (2.7). | [!] [!] 2.7 Pusula tanıtılır. Dünyamızın bir mıknatıs gibi davrandığından bahsedilir. |
| C 2.1 4. sınıfta mıknatısların bazı maddelerle etkileşimlerinden faydalanarak birbiri içerisine karışmış olan maddeleri ayırmada nasıl kullanıldıkları işlenmişti.
` |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : FİZİKSEL OLAYLAR
ÜNİTE 3 : KUVVET VE HAREKET
SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
17.HAFTA |
4
| 3. Sürtünme kuvvetini ve hayatımızdaki önemini anlamak amacıyla öğrenciler;
| H Tartışalım (3.1). H Hareketi Zorlaştıran Nedir? (3.1; 3.2; 3.3; 3.4; 3.5).
H Bir Paraşüt Yapalım (3.6; 3.9).
H Su İçerisine Bırakılan Bilye (3.7). |
??? Bisikletin frenine basıldığında yavaşlamasının asıl nedeni tekerlek ile yüzey arasındaki sürtünmeden ziyade, tekerlek ile fren pabuçları arasındaki sürtünmedir. |
4 "Bu yarış nasıl kazanılır?" etkinliği
4 "Nasıl daha yavaş düşer?" etkinliği |
|
| |
18.HAFTA | 2 |
| H Sürtünmesiz Bir Yaşam Nasıl Olurdu? (3.9).
| [!] (3. 9, 3. 10 - 1) |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : FİZİKSEL OLAYLAR
ÜNİTE 4 : YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
18.HAFTA | 2 | 1. Basit bir elektrik devresinde ampullerin parlaklığının değiştirilmesi ile ilgili olarak öğrenciler;
| H Devredeki Hatayı Bulalım H Bir Ampulün Parlaklığını Nasıl Değiştirebiliriz? (1.1; 1.2; 1.3, 1.6,1.7). H Değişkenleri Belirleyelim (1.4; 1.5; 1.6; 1.7). |
[!] 1.4 Pil ve ampuller sadece seri bağlanmalı, fakat seri bağlama kavramına girilmez. [!] Öğretmen, öğrencileri elektrik devreleri ile ilgili etkinliklerden sonra devre elemanlarını toplamalarına özendirir. [!] | 4 "Devre şeması üzerinde oynayalım" etkinliği | |||
19.HAFTA |
2 | |||||||
19.HAFTA | 2 |
| H Değişkenleri Belirleyelim (1.4; 1.5; 1.6; 1.7). |
| C |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : FİZİKSEL OLAYLAR
ÜNİTE 4 : YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
20.HAFTA |
4 | 2. Basit bir elektrik devresindeki elemanların sembolik gösterimi ve devre şemalarının çizimi ile ilgili olarak öğrenciler;
2.7.Verilen hatalı bir devre şemasını, deneyerek çalışır hâle getirir. | H Devre Elemanlarını Sembolik Olarak Gösterelim (2.1; 2.2; 2.3). H Devre Şemamızı Sembollerle Çizelim (2,3; 2.4) . H Devre Şemamızı Kuralım (2.5; 2.6; 2.7) . | 4 "Devre sembollerini tanıyalım"
|
È |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI: DÜNYA VE EVREN
ÜNİTE 5 : DÜNYA,GÜNEŞ VE AY
SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
21.HAFTA |
4
|
| H
H
H
|
[!] 1.1 Küre, sınıfa getirilen küre örnekleriyle ayrıntıya girilmeden hatırlatılır.
[!] 1.1 Güneş'e doğrudan çıplak gözle bakmanın sakıncaları anlatılır.
|
4Kelime ilişkilendirme | C 1.1 Dünya'nın şekliyle ilgili olarak 4. sınıfta öğrenilenler hatırlatılır.
| ||
22.HAFTA | 4 |
|
H (2.1; 2.2; 2.3; 2.4; 2.5; 2.6).
H (2.1; 2.2; 2.3; 2.4; 2.5; 2.6). |
[!]
[!] )*
|
4 Kelime ilişkilendirme 4 |
` |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI: DÜNYA VE EVREN
ÜNİTE 5 : DÜNYA,GÜNEŞ VE AY
SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
MmartmmarMDG |
23.HAFTA
3.HAFTA |
4
|
|
H (3.1; 3.3; 3.4; 3.5; 3.6; 3.7).
(3.4; 3.5; 3.6).
H (3.4; 3.5; 3.6; 3.7).
H (3.1; 3.3; 3.4; 3.5; 3.6; 3.7
|
)* 3.1-3.7 Ay'ın Dünya'nın uydusu olduğu bilgisi verilmez.
)*
[!] 3.3-3.6 Ay'ın bazı nedenlerle (havanın bulutlu olması vb.) görülemeyebileceği belirtilir.
??? 3.5, 3.6 Öğrenciler, Ay'ın evrelerinde görülen karanlık kısımların, Dünya'nın gölgesi nedeniyle oluştuğu vb. kavram yanılgılarına düşmemeleri konusunda uyarılır. | 4 4 4 Çoklu zekâ 4 Boşluk doldurma 4 Kavram haritalama 4 Eşleştirme |
` `
|
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : CANLILAR VE HAYAT
ÜNİTE 6 : CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM TANIYALIM
SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
24.HAFTA |
4
| 1. Canlıların sınıflandırılması ile ilgili olarak öğrenciler;
2. Bitkilerin sınıflandırılması ile ilgili olarak öğrenciler;
|
H Canlıları Sınıflandırabilir miyim?
H Gezelim Gözlemleyelim
H Bitkileri İnceleyelim
H (2.1), (BSB-1, 20, 24; FTTÇ-13 |
[!] 1.2 Bilimsel sınıflandırmada Monera, Protista, Mantarlar, Bitkiler ve Hayvanlar olmak üzere 5 ayrı âlemde incelenen canlılar, bu seviyede Mikroskobik Canlılar, Mantarlar, Bitkiler, Hayvanlar olarak sınıflandırılmıştır. Bu ayrım biyoloji dersinde verilecektir. [!] 2.2 Âlem,
[!] |
4 |
` C |
È | |
25.HAFTA | 4 |
3. Çiçekli bir bitkinin kısımları ve görevleri ile ilgili olarak öğrenciler; 3.1.Çiçekli bir bitki üzerinde bitkinin kısımlarını gösterir, çizer (BSB-1, 20). 3.2. Kök, gövde ve yaprakların bazı görevlerini deney yaparak test eder (BSB- 1, 10, 13, 15). 3.3.Çiçekli bir bitkinin kısımlarının görevlerini açıklar | H Çiçekli Bir Bitkiyi İnceleyelim (3.1), (BSB-1, 20). H Yaprak Koleksiyonu
H Çiçeği İnceleyelim
H Çiçeğim Neden Renklendi ? (3.2; 3.3), (BSB-1, 2, 15, 22, 23, 24). H
H Bitkim Su İçer mi? 3.2; 3.3), (BSB-1, 15, 20, 22, 23) | )* 3.1, 3.3 Çiçekli bir bitkinin kısımları )* [!] 3.2 Yaprağın bitkinin beslenmesinde, terlemesinde ve gaz alışverişinde rolü olduğu vurgulanır. )* 3.2 Fotosentezin ayrıntılarına girilmeden sadece bitkilerin güneş ışığı ile karbondioksit ve su kullanarak basit şeker ve oksijen ürettiği belirtilir. Klorofilden bahsedilmeyecektir. )* 3.2 Gövdenin su ve besin iletimini sağladığı vurgulanır, yapısı (odun, soymuk boruları) verilmez. | 4 Açık uçlu soru 4 4 |
`Resim dersinde topladığı farklı yapraklardan yaprak baskısı yaptırılır.
`
`
` |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : CANLILAR VE HAYAT
ÜNİTE 6 : CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM TANIYALIM SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
26.HAFTA |
4
| 4. Hayvanların sınıflandırılması ile ilgili olarak öğrenciler; 4.1. Gözlemleri sonucunda çevresindeki hayvanları benzerlik ve farklılıklarına göre listeler (BSB-1, 2, 3, 4). 4.2. Hayvanları bir omurgaya sahip olup/olmaması açısından omurgalı ve omurgasız olarak sınıflandırır (BSB-5, 6). 4.3. Omurgalı hayvanları memeliler, kuşlar, sürüngenler, kurbağalar ve balıklar olarak sınıflandırır (BSB-6). 4.4. Omurgalı hayvan sınıflarının genel özelliklerini açıklar. | H Hayvanları Sınıflandıralım (4.1), (BSB-1, 2, 3, 4, 5, 6, 19, 20).
H Poster Hazırlama (4.3; 4.4; 4.6), (BSB-19,20,21,24). | )* 4.4 Omurgalı hayvan sınıflarının genel özellikleri için; memelilerde kıl , yavrularını doğurma ve sütle besleme; kuşlarda tüy ve kanat, yumurta ile üreme; sürüngenlerde pullu sert bir deri,yumurta ile üreme; kurbağalarda iki yaşamlılık,yumurta ile üreme; balıklarda suda yaşama; yüzgeç ile hareket, pullarla kaplı vücut, solungaçlar ve yumurta ile üreme özellikleri verilir. | 4 4 Yapılandırılmış grid 4 4 Çoktan seçmeli 4 |
C 4.2 Omurgalı hayvanlar anlatılırken 4. Sınıf "Vücudumuz Bilmecesini Çözelim" ünitesindeki iskeletin yapısı ve görevleri kısaca hatırlatılır. | ||
27.HAFTA | 4 |
4.5. Görünüşleri ve hareketleri birbirine benzediği halde aynı sınıfta yer almayan omurgalı hayvanlara örnekler verir. 4.6. Omurgasız hayvanlara örnekler verir. 4.7. Bir omurgalı ve omurgasız hayvanı inceleyerek, gözlem sonuçlarını kaydeder (BSB-1, 2, 20). |
H Hayvanları İnceleyelim (4.7), (BSB-1, 2, 20). H, (4.4, 4.6, 4.7), (BSB-1, 2, 5, 20, 24). H (4.4; 4.6), (BSB-24) H (4.1), (BSB-1, 20, 24; FTTÇ-13). | [!]
)* 4.6 Omurgasız hayvanlara ait sınıflara ve yapısal ayrıntılara girilmeden sadece toprak solucanı, sinek, kelebek, arı, salyangoz ve midye örnek verilir. |
` ` Müzik dersinde hayvanlarla ilgili şarkılar söyletilir. ` ` | È |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : CANLILAR VE HAYAT
ÜNİTE 6 : CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM TANIYALIM
SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
28.HAFTA |
4
| 5. Mantarların özellikleri ve hayatımızdaki rolleri ile ilgili olarak öğrenciler; 5.1. Mantar ve çiçekli bir bitkiyi karşılaştırarak farklılıklarını belirtir (BSB-1, 2, 3, 4, 5). 5.2. Gözlemleri sonucunda mantar çeşitlerine örnekler verir (BSB-1). 5.3. Mantarların bazı etkilerini kontrollü deney yaparak test eder ve günlük hayatla ilişkilendirir (BSB-1, 10, 13, 15). 5.4. Mantarların insan yaşamındaki önemini araştırır ve sunar (BSB-19, 20, 24). | H Mantar Bitki Değil mi? (5.1), H Maya Mantarlarını İnceleyelim (5.2), (BSB-1, 15; FTTÇ-13). H Hamur Yapalım (5.3; 5;4), (BSB-1, 10, 13, 23). H Ekmeğime Ne Oldu? (5.2; 5.3), (BSB-1, 2, 10, 13, 20, 22, 23). H İnceleme
| ??? )* 5.2 Mantar çeşitlerine örnek olarak şapkalı mantar, küf mantarı, maya mantarı ve hastalık yapan mantarlar verilir. )* [!] 5.4 Doğada yetişen mantarların çoğunun zehirli olduğu ve kesinlikle yenmemesi gerektiği vurgulanır. |
4 Açık uçlu soru |
| ||
29.HAFTA | 4 | 6. Mikroskobik canlıların özellikleri ve hayatımızdaki rolleri ile ilgili olarak öğrenciler; 6.1. Mikroskobik canlıların faydalarına ve zararlarına örnekler verir. 6.2. Mikroskobik canlıların besinler üzerine 6.3.Besinleri mikroskobik canlıların zararlı etkilerinden korumak amacı ile geçmişten günümüze kullanılan yöntemleri vurgular (FTTÇ-14, 29, 31, 32). 7. Çevredeki yaşam alanları ve burada yaşayan canlılar ile ilgili olarak öğrenciler; 7.1. Gözlemleri sonucunda farklı yaşam alanlarında bulunan canlılara örnekler verir (BSB-1). 7.2. Çevredeki bir yaşam alanına uyum sağlayabilecek bitki ve hayvanları tahmin eder (BSB-8). 7.3. Canlıların içinde yaşadığı ortama uyum sağladığını fark eder. |
H Sen Hiç Yoğurt Yaptın mı?
H Genç Gazeteci (6.3), (BSB-19, 20, 24).
H Gezelim Gözlemleyelim
H Solucanlar Hangi Ortamı Sever?
| [!] Virüsler üst sınıflarda işlenecektir. [!] 7.1 Yaşam alanlarına okul bahçesi, park, ağaç altı vb. örnek olarak verilir. [!] |
4 4 Açık uçlu soru 4 Kısa Cevaplı Soru 4Çoktan Seçmeli | C C
` 7.1 kazanımları için Türkçe dersi Konuşma öğrenme alanı; Kendini Sözlü Olarak İfade Etme (kazanım 17) |
È Sağlık Kültürü (6.1, 6.3 – 23, 25.; 6.2 - 23.). |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : CANLILAR VE HAYAT
ÜNİTE 6 : CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM TANIYALIM
SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞER LEN DİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
30.HAFTA |
4
| 7.4. Gözlemlediği bir yaşam alanındaki canlıların beslenmelerindeki benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırır (BSB-1, 4, 5, 6). 7.5. Bir yaşam alanındaki canlılar arasındaki beslenme ilişkilerini gösteren besin zinciri modeli oluşturur (BSB-21, 22; FTTÇ-16). 7.6. İnsan etkisi ile besin zincirindeki bir halkanın yok olması ile ortaya çıkabilecek sonuçları tartışır (BSB-22, 23; FTTÇ-18). | H Besin Zinciri Oluşturalım (7.5; 7.6), (BSB-21, 22, 23, 24; FTTÇ-16, 18). H |
)* 7.5 Yaşam alanlarında canlılar arasındaki ilişkilerde besin zincirleri genel olarak belirtilir. Fakat besin ağları ve madde döngülerine girilmez. Besin zinciri ve besin ağı konusu ayrıntılı olarak üst sınıflarda ele alınacaktır. |
4 | C ` ` 7.5 kazanımı için Türkçe dersi Görsel Okuma ve Görsel Sunu öğrenme alanı, Görsel Sunu (kazanım 2) | ||
31.HAFTA | 4 | 8. İnsanın çevreye etkisi ile ilgili olarak öğrenciler; 8.1. İnsan etkisi ile çevrenin nasıl değiştiğini araştırır (BSB-19, 20, 24; FTTÇ-18). 8.2. İnsan etkisi ile nesli tükenen veya tükenme tehlikesinde olan bitki ve hayvanlara örnekler verir (FTTÇ-18, 20) 8.3.Yakın çevresindeki veya ülkemizdeki çevre sorunları hakkında bilgi toplar ve sunar (BSB-19, 20, 24; FTTÇ-19,21,22). 8.4 Yakın çevresinde, çevreyi bozabilecek davranışlarda bulunanları uyarır (FTTÇ-22, 26). 8.5. Atatürk'ün çevre bilincinin geliştirilmesi ile ilgili sözlerine örnekler verir. |
H Poster Hazırlama (8.3), (BSB-19, 20, 24; FTTÇ-18, 19).
H Neydi Ne Oldu?
| [!] 8.2 Ülkemizde nesli tükenen hayvanlar için aslan, Anadolu leoparı vb., nesli koruma programında olan hayvanlar için kelaynak, bitkiler için de orkideler(salep yapım amacı ile kullanılanlar) vb. örnek olarak verilir.
[!] |
| È İnsan Hakları ve Vatandaşlık (8.2., 8.3, 8.4 - 55, 56) "Ağacım Haklarım Var" etkinliği
È Sağlık Kültürü (8.4 – 28)
[!] Atatürkçülük ile ilgili konular (8.5 -2) |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : FİZİKSEL OLAYLAR
ÜNİTE 7 : IŞIK VE SES
SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞER LENDİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
32.HAFTA |
4
|
1.1. Bir kaynaktan çıkan ışığın, doğrular boyunca yayıldığını fark eder (BSB-1, 2). 1.2. Bir kaynaktan çıkan ışığın, bir engelle karşılaşmadığı sürece her yönde yayılabileceğini belirtir (BSB-1, 2). 1.3. Işığın iki nokta arasında izlediği yolu, ışınlar çizerek gösterir (BSB-21). 2.Işığın maddeyle karşılaşması ile ilgili olarak öğrenciler; 2.1. Çeşitli maddeleri ışığı geçirgenlik durumlarına göre saydam, yarısaydam ve saydam olmayan (opak) olarak sınıflandırır (BSB-5). 2.2. Verilen bir maddenin saydam olup olmadığını deneyerek bulur (BSB-14). 2.3.Çevresinden saydam, yarı saydam ve saydam olmayan (opak) maddelere örnekler verir (BSB-1). | H Işık Hakkında Ne Öğrenmiştim
H
H Işık Her Yöne Gidiyor (1.2)
H (1.3)
H (2.1; 2.2; 2.3)
H (2.3) | [!] [!] 1.3 Işının geometrik bir şekil olduğu belirtilir. Gerçekte somut ışın çizgilerinin olmadığı vurgulanır.
C 2.1 Maddelerin ışığı geçirgenliklerine göre ayırt edilmesi "Madde ve Değişim" öğrenme alanında da kısaca işlenecektir. [!] 2.1 Bazı ışık türlerinin (ör: x-ışınları) insan vücudu gibi saydam olmayan cisimleri bile geçebileceğinden kısaca bahsedilir. | 4 Maddelerin ışık geçirgenliğini araştıralım | |||
33.HAFTA | 4 | 3.Gölge oluşumu ile ilgili olarak öğrenciler; 3.1. Gölgenin nasıl oluştuğunu keşfeder. 3.2. Işık kaynağının, cismin veya ekranın yeri değiştirildiğinde; cismin gölgesinin büyüklüğünün, yerinin ve/veya şeklinin değişebileceğini fark eder (BSB-1). 3.3. Gölgenin, cismin büyüklüğü ve şekline göre değişeceğini gösterir. 3.4. Gölge oluşumunu basit ışın çizimleri ile gösterir (BSB-20). 3.5. İki veya daha fazla ışık kaynağı olan bir ortamda, bir cismin birden fazla gölgesinin oluşabileceğini fark eder (BSB-1) 4. Bir güneş saati yaparak zamanı bulmayla ilgili olarak öğrenciler; 4.1.Teknolojik tasarımın aşamalarını uygulayarak bir güneş saati modeli geliştirir (FTTÇ-4, 6). 4.2. Güneş saati modeli tasarlarken izlediği yolun bir teknolojik tasarım süreci olduğunu fark eder (FTTÇ-6). |
H (3.1; 3.2; 3.3).
H (3.5). H
|
[!] | 4Gölge boyu nelere bağlıdır? 4 Güneş saati |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : FİZİKSEL OLAYLAR
ÜNİTE 7 : IŞIK VE SES
SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞER LEN DİRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
34.HAFTA |
4
| 4.3. Bir çubuğun gölge boyunu, günün farklı zamanlarında doğrulukla ölçer (BSB-16, 17, 18). 4.4. Elde ettiği ölçümleri tabloya kaydeder (BSB-20). 4.5.Gölge boyu-zaman ilişkisini gösteren bir sütun grafiği çizer (BSB-21). 5.Güneş ve Ay Tutulmasıyla ilgili olarak öğrenciler; 5.1. Güneş ve Ay tutulmasının ışıkla ilgili bir olay olduğu fark eder. 5.2. Güneş ve Ay tutulması olaylarını hazırlayacağı modellerle gösterir ve sunar (BSB-21, 24). 5.3. Güneş ve Ay tutulması olaylarını karşılaştırır, benzerlik ve farklılıklarını listeler (BSB-4 |
H H (5.1; 5.2). | [!] 4.3 Önerilen etkinlikler ancak bulutsuz, güneşli bir havada okul bahçesinde yapılabileceğinden, deneyin veri toplama kısmı önceden öğrencilere ödev olarak verilip, sonra toplanan verilerin sınıfta işlenmesi tercih edilir. [!] 5.1 Güneş ve Ay tutulması olaylarının belirli sürelerle tekrar eden doğa olayları olduğu belirtilir.
| 4 Güneş tutulması modeli 4Sütun grafiği çizme | C 5.2 Dünya, Güneş ve Ay'ın karşılaştırmalı büyüklükleri ve şekilleri "Dünya ve Evren" öğrenme alanında ayrıntılı olarak ele alınacaktır. ` | ||
35.HAFTA | 4 | 6.Sesin yayılmasıyla ilgili olarak öğrenciler; 6.1. Sesin boşlukta yayılamayacağını ifade eder. 6.2. Sesin katı, sıvı ve gaz ortamlarda yayılabileceğini deneylerle gösterir (BSB-1, 14, 15, 23). 6.3. Sesin hangi ortamda yayılılıp yayılamayacağını tahmin eder (BSB-8).
7.Sesin farklı ortamlarda farklı duyulmasıyla ilgili olarak öğrenciler; 7.1. Farklı cisimlerle üretilen sesin farklı duyulacağını deneylerle gösterir (BSB-1, 14). 7.2. Aynı ses kaynağından üretilen sesin, farklı maddesel ortamlarda farklı işitileceğini fark eder. (BSB-7). 8.Ses yalıtımı ile ilgili olarak öğrenciler; 8.1. Hangi malzemelerin sesin yayılmasını daha iyi önleyeceğini tahmin eder (BSB-8). 8.2. Sesin yayılmasını önlemeyle ilgili tahminlerini, teknolojik tasarımın aşamalarını uygulayarak yaptığı bir model ile test eder (BSB-14; FTTÇ-5). 8.3. Farklı modellerin sesin yayılmasını ne derece önlediğini standart olmayan ölçütler kullanarak test eder. |
H Ses İle İlgili Geçmişte Öğrendiklerimizi Hatırlayalım H Ses Her Ortamda Yayılır mı? (6.1; 6.2) H Sesin Ortamdan Ortama Değişimi (6.2; 6.3) H H H H (8.1; 8.2; 8.3; 8.4; 8.5) | [!] 6.2 Sesin su ortamında yayılmasıyla ilgili olarak, sonar cihazı ve balinaların iletişim şekilleri öğrencilere, örnek olarak verilebilir. [!] 6.3 Katılarda sesin yayılması ile ilgili etkinlik yapılırken masaya şiddetli vurulmasının kulağa zarar verebileceği konusunda öğrenciler uyarılır. [!] 6. 3 [!] Işık ile ses kavramları arasındaki farklılıklardan bahsedilir. Örneğin; ışık odun gibi saydam olmayan maddelerden geçemezken ses geçebilir. | 4Çoklu zekâ 4 Ne biliyorum? Ne öğrenmek istiyorum? Ne öğrendim? 4 Boşluk doldurma |
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ
FEN VE TEKNOLOJİ
ÖĞRENME ALANI : FİZİKSEL OLAYLAR
ÜNİTE 7 : IŞIK VE SES
SINIF:5
AY | HAFTA | SAAT | KAZANIMLAR | ETKİNLİKLER | AÇIKLAMALAR | ÖLÇME VE DEĞER LENDRME | DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME | ARA DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK |
36.HAFTA |
4
| 8.4. Farklı maddesel ortamların sesin kulağımıza ulaşmasını farklı engellediği sonucunu çıkarır (BSB-23). 8.5. Farklı ortamları, sesin yayılmasını önleyebilme dereceleri bakımından karşılaştırır (BSB- 3, 4, 5). 8.6. Ses yalıtımı için geliştirilen teknolojilere örnekler verir (BSB-1; FTTÇ-4). 8.7. Ses yalıtımıyla ilgili teknolojik gelişmelerin, ses kirliliğinin etkilerini azalttığını fark eder (FTTÇ-7).
9.Farklı ses teknolojileri ile ilgili olarak öğrenciler; 9.1. Sesin iletişim kurmadaki rolünü ve önemini fark eder. 9.2. Çeşitli ses teknolojilerine örnekler verir (BSB-1; FTTÇ-31). 9.3.Yüksek ses üreten teknolojik araçların olumlu ve olumsuz etkilerini açıklar (FTTÇ- 27). 9.4. Sesin kaydedilebildiğini ve kaydedilen sesin dinlenebildiğini fark eder. 9.5. Geçmişten günümüze kullanılan farklı ses kayıt araçlarına örnekler verir (FTTÇ- 32). 9.6. Geçmişte kullanılan farklı ses kayıt araçlarını, günümüzde kullanılanlar ile karşılaştırır (BSB-5). 9.7. Ses kaydının günlük yaşamdaki önemini açıklar (FTTÇ-4, 5). 9.8. Ses yalıtımı, ses kaydı, ses şiddetinin değiştirilmesi gibi sesin kullanımı ile ilgili çeşitli mesleklere örnekler verir (FTTÇ- 33). |
H (8.1; 8.2; 8.3; 8.4; 8.5)
(9.1; 9.2; 9.3) H (9.4; 9.5; 9.6; 9.7). H (9.8) |
[!]
[!] Sesin farklı mesleklerdeki rolüne örnek olarak bir minibüsün geri geri gelirken çıkardığı bip sesi, tehlike olarak hava kompresörlerinin gürültüsü örnek olarak verilir. | 4 Karşılaştırma 4 Farklı sesler ile haberleşme | È Sağlık Kültürü (8.7- 28) È |
Sabri GEZER Ali Galip DURAN
Ders Öğretmeni Okul Müdürü
20 / 09 / 2010
Uygundur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder