[sehitlerolmezvatanbolunht5[1].gif]

16 Eylül 2010 Perşembe

Fen ve teknolojı yıllık planı

2010 / 2011 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI TÜRK TELEKOM İ.Ö.O FEN VE TEKNOLOJİ

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN

ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT

ÜNİTE I : VÜCUDUMUZ BİLMECESİNİ ÇÖZELİM                                             SINIF:5

AY 

HAFTA 

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLEN DİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 

3.


 

1. HAFTA


 


 


 


 


 

4


 


 

1. Besinlerin gerekliliği ve dengeli beslenme ile ilgili olarak öğrenciler;

1.1. Canlıların yaşamsal faaliyetlerini devam ettirebilmesi için besinlere ihtiyacı olduğunu fark eder.

1.2. Besin içeriklerinin vücuttaki öncelikli görevlerini belirtir.

1.3. Besinleri içerdikleri karbonhidrat, protein ve yağ açısından deney yaparak test eder (BSB-1, 15).

1.4. Vitamin çeşitlerinin en fazla hangi besinlerde bulunduğuna dair bilgi toplar ve sunar (BSB-19, 20, 24).


 

H Tartışma (1.1; 1.2), (BSB-7).

H Benzeşim (1.1; 1.2), (BSB-7).

H Besin İçeriklerini Keşfedelim (1.3), (BSB-1, 2, 5, 15, 23; FTTÇ-13).


 

)* 1.1 Besin-enerji ilişkisinde enerji oluşum mekanizması ve ATP konularına girilmez.

)*
1.2 Proteinlerin öncelikle yapım ve onarım, karbonhidratların ve yağların
öncelikle enerji verici, vitamin ve minerallerin düzenleyici olarak kullanıldıkları belirtilir. Yapısal ayrıntıya (örn. proteinler amino asitten oluşur vb.)

girilmez.

)* 1.4 Vitaminler için A, B, C, D, E, K vitaminleri dikkate alınır. Suda ve yağda çözünen vitaminler kavramı ve B vitamininin alt çeşitleri, vitaminlerin eksikliğinde ortaya çıkan belirtiler verilmez.

4 Açık Uçlu Soru

4 Doğru -Yanlış

4 Kavram Haritası

4Tabloda Boşluk Doldurma


 

`
Türkçe dersinde besinlerle ilgili kompozisyon,şiir yazdırılır.


 

`
Müzik dersinde besinlerle ilgili şarkılar, yöresel türküler söyletilir.


 

È Spor Kültürü ve Olimpik Eğitim (1.1- 13, 1.2 –13, 14, 1.3- 14, 15)


 

È Sağlık Kültürü (1.1 -18, 1.2, 1.3)

2.HAFTA 

4 


 

1.5. Su ve minerallerin bütün besinlerde bulunduğunu ve düzenleyici görev yaptığını belirtir.

1.6. Dengeli beslenmeye örnek bir öğün hazırlar (BSB-21).

1.7. Besinlerin tazeliğinin, temizliğinin ve içerdiği katkı maddelerinin sağlığa etkilerini araştırır ve sunar (BSB-19, 20, 24; FTTÇ-32, 35, 36).

1.8. Paketlenmiş besinlerin üzerindeki son kullanma tarihinin önemini bilir (FTTÇ-13, 27, 31, 32, 35).

1.9. Besin çeşitlerinin bilimsel-teknolojik gelişmelere paralel olarak arttığını fark eder (FTTÇ-3, 13, 14, 27, 32, 35).


 

HSandviçimi Hazırlıyorum (1.6), (BSB-21).


 

H Misafirimiz Var (1.7; 1.8), (FTTÇ-10)


 



Görüşme Yapıyorum (1.9), (BSB-19, 20, 23; FTTÇ-3, 13, 14, 27, 32, 35)


 

)*
[!] 1.5
Minerallerin isimleri verilmez.


 

[!] Öğrenciler kimyasal maddelerin kullanımında dikkatli olmaları için uyarılır.

[!]
Diyetin kelime anlamının dengeli beslenme olduğu vurgulanır.

[!]
Besin alerjisi ve diabet konusunda hassasiyeti olan öğrenciler dikkate alınır.

[!]Öğrenciler besinlerin temizliği konusunda uyarılır.


 

`İş eğitimi dersinde
öğrencilerden ıspanak, lahana, bamya gibi sebzeli bir yemeğin tarifini alıp sınıfta anlatmaları istenir.

`Resim dersinde farklı besin gruplarına ait meyve-sebze vb. çizimler yaptırılır.

`
1.4
ve 1.8 kazanımları için Türkçe dersi Görsel Okuma ve Görsel Sunu öğrenme alanı: Görsel okuma (kazanım 14), Görsel Sunu (kazanım 1,9)


 

È Spor Kültürü ve Olimpik Eğitim (15,1.6 –16, 17)

È Sağlık Kültürü ( 1.6- 22).

È İnsan Hakları ve Vatandaşlık (1.8 -54.)

ÈSağlık Kültürü (1.7- 23., 24 ve 25, 1.8 - 23 ve 25)

È Kariyer Bilinci Geliştirme: Besinlerle ilgili gıda mühendisliği, diyetisyenlik, aşçılık gibi meslekler örnek verilir.


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT

ÜNİTE I : VÜCUDUMUZ BİLMECESİNİ ÇÖZELİM                                             SINIF:5

AY 

HAFTA 

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 


 

3.HAFTA


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 


 

2. Besinlerin sindirimi ile ilgili olarak öğrenciler;

2.1. Besinlerin vücutta kan yolu ile taşındığını belirtir.

2.2. Besinlerin kana geçebilmesi için küçük parçalara ayrılması gerektiği çıkarımını yapar.

2.3. Sindirimde görevli yapı ve organların yerini kendi üzerinde ve modelde sırası ile göstererek görevlerini kısaca açıklar.

2.4. Diş çeşitlerini görevlerine göre model veya kendi ağzında göstererek sindirimdeki görevini fark eder.

2.5. Diş sağlığı için beslenmeye, temizliğe ve düzenli diş kontrolüne özen gösterir.


 


 

H Besinime Ne Oldu? (2.2; 2.3), (BSB-7)


 


 

H Misafirimiz Var (2.5), (FTTÇ-10)


 


 

H Genç Heykeltıraş (2.4), (BSB-21, 22)


 

H Poster Hazırlama (2.5), (BSB-19, 21, 24)


 

H Reklamlar (2.5), (BSB-19, 20, 23, 24; FTTÇ-4, 5)


 

)* 2.1 ve 2.2 Besinlerin kana geçebilmesi için vücuttaki bir takım salgılar tarafından parçalandığı belirtilir enzim kavramı verilmez.


 

)* 2.3. Besinlerin sindirimde izlediği yol, ağız, yutak, yemek borusu, mide, ince bağırsak, kalın bağırsak olarak verilir, organların yapı ve ayrıntılarına girilmez.


 

[!]
Reklamlar etkinliği; Her gruba farklı reklam yaptırılması şeklinde de düzenlenir.


 


 


 

È Sağlık Kültürü (2.3- 3)


 

È Sağlık Kültürü (2.4-3; 2.5 -16 ve 17)


 


 


 


 


 


 


 


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT

ÜNİTE I : VÜCUDUMUZ BİLMECESİNİ ÇÖZELİM                                             SINIF:5

AY 

HAFTA

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 


 

4.HAFTA


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 

3. Boşaltımda görevli yapı ve organlar ile ilgili olarak öğrenciler;

3.1. Boşaltımda görevli organ ve yapıların yerini, insan modeli üzerinde göstererek görevlerini kısaca açıklar.

3.2.Boşaltımın görevinin vücudun çeşitli faaliyetleri sonucu oluşan zararlı maddelerin vücut dışına atılması olduğunu belirtir.

3.3. Boşaltımda böbreklerin dışında artık maddelerin atılmasını sağlayan yapı ve organları sıralar.

3.4. Böbreklerin sağlığı için nelere dikkat edilmesi gerektiğini araştırır ve sunar (BSB-19, 20, 24).


 

H
Öğrenciler sınıfa getirilen bir insan modeli, levha veya şema üzerinde boşaltımda görevli yapı ve organları gösterirler (3.1).


 

H Atıkları Uzaklaştırmalı mıyız?

(3.2), (BSB-7).

H Boşaltım Organları

(3.4).

H Misafirimiz Var

(3.4), (FTTÇ-10). 


 

)* 3.1Boşaltımda görevli yapı ve organlar; böbrek, idrar kanalı, idrar kesesi, idrar borusu olarak verilir, organların yapı ve ayrıntılarına girilmez.

[!]
3.3 Böbreklerin dışında atık maddelerin atılmasını sağlayan organlar: Deri, akciğer ve sindirim kanalıdır.


 


 

4
Anlam Çözümleme Tablosu

4
Açık uçlu soru

4
Doğru yanlış


 

C 3.3 Boşaltım organları etkinliğinde bu ünitedeki akciğer ve deri (egzersizde terleme olayı) ile ilgili olarak 4.sınıf "Vücudumuz Bilmecesini Çözelim" ünitesi ile ilişkilendirilir.


 

È
Sağlık Kültürü (3.1. ve 3.4 – 4)

5.HAFTA 

4 

4. İnsan ve toplum sağlığına sigara ve alkolün olumsuz etkileri ile ilgili olarak öğrenciler;

4.1. Sigaranın ve alkol kullanımının vücuda verdiği zararlarla ilgili bilgi toplar ve sunar (BSB-19, 20, 24).

4.2. Sigara ve alkol kullanan kişilerin çevreye verdiği zararları fark eder (BSB-1; FTTÇ-18).

4.3. Sigara ve alkol içilen ortamlardan uzak durur.

4.4. Sigara ve alkol gibi zararlı alışkanlıkları önlemek için çeşitli spor faaliyetlerine katılmanın önemini fark eder.


 

H Misafirimiz Var

(4.1; 4.2; 4.3; 4.4), (FTTÇ-10).

H Poster Hazırlama

(4.1; 4.2; 4.4), (BSB-19, 20, 24; FTTÇ-18).

H İnanmıyorum!

(4.2), (BSB-8, 9, 19, 20, 24; FTTÇ-18).

H Sigaradaki Zehir

(4.1), (BSB-1, 2, 15, 22, 23).

[!] 4.1 Rehberlik servisinden ve Yeşilay kolundan, sigara ve alkol zararları ile ilgili broşürler istenir ve dağıtılır.

[!]
Anne ve/veya babası sigara tiryakisi ya da alkol bağımlısı olan çocuklar için hassas davranılır.

[!] 4.4 Boş zamanları değerlendirmede çeşitli oyun salonları (atari vb.) yerine sportif faaliyetlere katılmanın yararlı olduğu vurgulanır.

.


 

`
4.1 kazanımı için Türkçe dersi Görsel Okuma ve Görsel Sunu öğrenme alanı: Görsel Okuma (Kazanım 14), Görsel Sunu (.Kazanım 1, 9)


 

È İnsan Hakları ve Vatandaşlık (4.1. ve 4.3 – 46 ve 47)

È Rehberlik ve Psikolojik Danışma (4.1 ve 4.3 – 2 ve 8)


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI : MADDE VE DEĞİŞİM

ÜNİTE 2 : MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI                                          SINIF:5

AY 

HAFTA 

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 


 

6.HAFTA


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 


 

1.Yağmur ve karın oluşumu ve yer yüzünde suyun uğradığı değişimlerle ilgili olarak
öğrenciler
;


 

1.1.Yağmur, kar, buz, sis ve bulutun su olduğunu fark eder (BSB-7, 8; FTTÇ-15, 16).

1.2.Suyun ısınınca buharlaştığını, buharın da soğuyunca yoğuştuğunu gösteren deney tasarlar (BSB-14, 15, 19).

1.3.Buharlaşma ile suyun havaya döndüğü ve yağışlarla buharlaşmanın birbirini dengelediği çıkarımında bulunur.(BSB-7, 8, 22, 23; FTTÇ-15, 16).

1.4. Su döngüsü ile yağış–buharlaşma dengesi arasında ilişki kurar (BSB-7, 8, 22, 23; FTTÇ-15, 16).

1.5.Su döngüsünün gerçekleşmesi için enerji kaynağı gerektiği çıkarımında bulunur (BSB-7, 22, 23; FTTÇ-15, 16).


 


 

H Gökten İnen Su

(1.1; 1.2; 1.3; 1.4).


 

HYukarılarda Hava Nasıl?

(BSB-22, 23).


 


Çaydanlık İle Bulut Ve Yağmur

(1.1; 1.2; 1.3; 1.4; 1.5).


 

H Kâsede Su Döngüsü

(1.4; 1.5), (BSB-10, 11, 12, 13, 14, 15). 


 

[!] Su buharının soğuk bir ortamla karşılaşınca yoğuşacağı gerçeği tartışılır.


 

[!] Öğrencilere, etkinliği büyüklerinin gözetiminde yapmaları gerektiği söylenir.


 

[!] Etkinliğin küçük öğrenci grupları tarafından öğretmen öncülüğünde yapılması sağlanır.

4Öğrenci değerlendirme formu

4 Akran değerlendirme formu

4 Yapılandırılmış grid

4 Su nereden gelir, nereye gider?


 


 

C
Bu konu 4. sınıfta yer alan hâl değişimi konusu ile ilişkilendirilir.


 

`1.3,1.4,1.5
Resim dersinde, yeryüzündeki su döngüsünü konu alan resim çalışması yaptırılabilir.


 

`
Sosyal Bilgiler 5. sınıf "Bölgemizi Tanıyalım" Ünitesi (2. kazanım)

 

7.HAFTA 

4


 

1.6. Kökeni güneş olan enerji olan enerji kaynaklarını açıklar (BSB-7, 23).

1.7. Güneş enerjisinin yeryüzüne ışınlarla ulaştığını bilir.

1.8. Güneş ışınlarının ulaştıkları maddeyi ısıttığını deneyle gösterir (BSB-14, 15, 19).

1.9. Güneş enerjisinin ısı enerjisine dönüştüğü sonucunu çıkarır (BSB-7, 22, 23; FTTÇ-15).


 

H Ya Güneş Olmasaydı!

(1.6; 1.7).

H Güneş Hem Aydınlatır Hem Isıtır

(1.8; 1.9).


Yüzmek İçin Yazı Bekle!

(1.9).


 

??? Öğrenciler, soğuk cisimlerin ortama ısı vermeyeceği çıkarımını yapabilir. Öğrenciler bu çıkarımı yapmışlarsa, soğuk olarak düşünülen bir cismin kendinden daha soğuk bir cisim ile temas ettirilmesi sağlanabilir. Örneğin havlu, buza dokundurularak buzun erimesi gözlemlenir.

??? Öğrenciler, sıcaklığı farklı olan maddeler temas ettirilince akan şeyin sıcaklık olduğunu düşünebilir. Sıcaklığın ısı etkisiyle oluştuğu, akanın ısı olduğu özellikle vurgulanır.

4 Güneş panellerinin nasıl yapıldığı ve nasıl çalıştığı ile ilgili proje veya poster çalışması yapılabilir.


 

4 Proje ve Poster Çalıması


 

C 1.7
Fen ve Teknoloji Dersi "Işık ve Ses" ünitesi ile ilişkilendirilir.

 


 


 


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI : MADDE VE DEĞİŞİM

ÜNİTE 2 : MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI                                          SINIF:5

AY 

HAFTA 

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 

8.HAFTA 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 

2.Isı ve sıcaklık kavramlarının farkını kavramak için öğrenciler;

2.1. Sıcaklığı yüksek olan maddelerin temas

ettiği soğuk maddeleri ısıttığını gösteren

deney tasarlar (BSB-14, 15, 19; FTTÇ-5,

31)

  1. Aynı maddenin, az ısı verilince az, çok ısı verilince çok ısındığını deneyle gösterir (BSB-14, 15, 19; FTTÇ-4, 5).
  2. Aynı miktar ısı verilince az maddenin çok, çok maddenin az ısındığını deneyle gösterir (BSB-14, 15, 19; FTTÇ-4, 5).
  3. Maddelerin yandığında ısı verdiğini gösteren deney tasarlar (BSB-14, 15, 19; FTTÇ-14).
  4. Isı ve sıcaklığın farkını gözlemlerine

dayanarak açıklar (BSB-1,5).

  1. Isınmak için kullanılan yakıtları listeler (BSB-3, 6; FTTÇ-29).

day


 


Ütü Isıtır ve Düzeltir

(2.1), (BSB-22, 23)

H Ne Kadar Isı , O Kadar Isınma

(2.2, 2.4, 2.5), (BSB-7).


 

H Isı Aynı Sıcaklık Farklı

(2.3, 2.5), (BSB-22, 23).


 


Güneş Hep Bize Çalışır (2.4, 2.5, 2.6), (BSB-7, 24; FTTÇ-15, 16, 17, 29).


 

  • Öğrenci Değerlendirme Formu
  • Akran Değerlendirme Formu
  • Su Nereden Gelir, Nereye Gider?
  • Kavram Eşleştirme
  • Grafik Okuma
  • Yapılandırılmış Grid

4 "Isıtmada neleri kullanırız?", "Isıtmada kullanılan yakıtlar nelerdir?", "Isıtmada kullanılan yakıtlar nasıl oluşur?" gibi konularda proje ya da poster çalışması yapılabilir.


 

C

Bu konu 4. sınıfta yer alan "Maddelerin ısı etkisi ile değişimi" konusu ile ilişkilendirilir
.

 

9.HAFTA 

4 


 


 

  1. Yakıtlardan elde edilen ısının harekete dönüşebildiğini deneyle gösterir (BSB-14, 15, 19; FTTÇ-4, 24, 29).
  2. Isı birimlerinin joule ve kalori olduğunu bilir (BSB-18; FTTÇ-1).
  1. 1 joule ve 1 kalorinin büyüklüğünü günlük hayattan örnekler vererek açıklar.
  2. Joule ve kalori cinsinden verilmiş enerjileri birbirine dönüştürür (BSB-18; FTTÇ-1).


 

H Isıdan Harekete

(2.7), (BSB-22, 23).


Enerji Birimleri

(2.8; 2.9; 2.10). 

[!] Bu etkinlikte amaç, kJ birimini tanıtmaktır. Gündelik hayatta hâlen yaygın kullanılan kcal biriminin de iletişimi kolaylaştırmak bakımından tanıtılması uygundur. 1 kJ' ün nasıl bir büyüklük olduğu konusunda bir seziş vermek için düşünülen "bir dilim ekmeğin enerjisi" veya "bir gram kömürün yanma enerjisi" değerleri asli bilgiler gibi düşünülmemelidir.

)* 2.8 1 kalori » 4 Joule olduğu verilir.


 


 

4Yapılandırılmış grid


 

C
Fen ve Teknoloji Dersi içinde enerji birimleri konusu 5. sınıf "Vücudumuz Bilmecesini Çözelim" ünitesi ile ilişkilendirilir


 

`
2.9
kazanımı için Matematik dersi Doğal sayılarla çarpma işlemi alt öğrenme alanı (Kazanım 3)

 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI : MADDE VE DEĞİŞİM

ÜNİTE 2 : MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI                                          SINIF:5

AY 

HAFTA

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 

10.HAFTA


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 

3.Isının madde üzerindeki etkileri ile ilgili olarak öğrenciler;

  1. Isı-sıcaklık ilişkisi deneyimlerinden, ısının maddeler üzerindeki en belirgin etkisinin ısınma-soğuma olduğu çıkarımını yapar (BSB-1, 5, 7).
  2. .Isı etkisiyle maddelerin hacimlerinin arttığını, gündelik hayattan örnekleriyle doğrular (BSB-1, 5, 7; FTTÇ-5).
  3. Isı alma-verme ile genleşme-büzülme arasında ilişki kurar (BSB-5; FTTÇ-7).
  4. Genleşmenin çevremizdeki olumlu ve olumsuz etkilerinin farkına varır (BSB-1, 2, 7; FTTÇ-4, 5, 6, 7). 

HIsı Aldı Isındı-Isı Verdi Soğudu

(3.1).


 

HKöprüler ve Yollar da Yaza Hazırlanır

(3.1; 3.2; 3.3).


 

H Bir Bilene Soralım

(3.3; 3.4).


 

H Gravzant Halkası

(3.3), (BSB-22, 23). 


 


 


 


 


 


 

[!] Termometre ve mantar, erlenin ağzına, ısıtma işlemi tamamlandıktan sonra yerleştirilmeli, termometre suya değmemelidir.


 


 


 

4
Öğrenci Değerlendirme Formu

4
Akran Değerlendirme Formu

4
Yapılandırılmış Grid


 


 


 


 


 

C
4. sınıfta işlemiş olan "Maddelerin ısı etkisi ile değişimi" konusu hatırlatılır.

 

11. HAFTA 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

4 


 

4.Buharlaşma-yoğuşma ve kaynama ile ilgili olarak öğrenciler;

  1. Sıvıların ısı alarak buharlaştığını ve buharın yoğuşurken ısı verdiğini deneyle gösterir (BSB-15; FTTÇ-15).
  2. Buharlaşmanın her sıcaklıkta olabileceğini gösteren deney tasarlar (BSB-14, 15, 19; FTTÇ-4).
  3. Deney sonuçlarını kullanarak sıcaklık arttıkça buharlaşmanın hızlanacağı çıkarımında bulunur (BSB-1, 7, 8, 16, 22, 23; FTTÇ-4, 5).
  4. Bir sıvı kaynarken gözlemlerini ifade eder (BSB-1, 19, 22, 24).
  5. Kaynayan sudan çıkan kabarcıkların su buharı olduğunu gösteren deney tasarlar (BSB-14, 15, 19).
  6. Kaynama ve buharlaşma arasındaki farkı açıklar (BSB-5, 19, 22).


 


 

H Buharlaştı Soğuttu-Yoğuşurken Isıttı

(4.1), (BSB-19, 22).

H Haydi Cümle Kuralım

(4.1).

H Sıcakta Hızlı-Soğukta Yavaş

(4.1; 4.2; 4.3).

H Her Isıtılanın Sıcaklığı Artar mı?

(4.4; 4.5; 4.6).


 

[!] Kuruma deneyi yapılırken termometre yardımıyla ortam sıcaklıkları ölçülür.

[!] Suyun buharlaşması ve kaynaması gözlenirken öğrencilerin zarar görmemesi için gerekli önemler alınır.

??? Öğrenciler, genellikle kaynayan sudan çıkan kabarcıkları hava olarak düşünmektedir. Kabarcıkların hava olmadığı, su buharı olduğu gözlemlerinden de faydalanarak vurgulanır.

)*
Kaynama olayı tanımlanırken buhar basıncı ve atmosfer basıncına girilmez.

4
Öğrenci Değerlendirme Formu

4
Akran Değerlendirme Formu

4
Tablo Yapalım, Grafik Çizelim

4
Kavram Eşleştirme

4
Grafik Okuma

4
Bulmaca

4
Yapılandırılmış Grid

  

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI : MADDE VE DEĞİŞİM

ÜNİTE 2 : MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI                                          SINIF:5

AY 

HAFTA 

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 

12.HAFTA 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 

5.Saf maddelerin kaynama sıcaklıkları ile ilgili olarak öğrenciler;

  1. Saf maddelerin kaynama sıcaklıklarının sabit olduğunu gösteren deney tasarlar (BSB-14, 15, 16, 19).
  2. Kaynama sıcaklıklarına bakılarak sıvıların tanınabileceğini fark eder (BSB-5; FTTÇ-5, 13).
  3. Bilimsel ölçme sonuçlarının yer ve zaman değişse de birbirine yakın çıkacağını doğrular (BSB-22, 23, 24; FTTÇ-2).
  4. Ölçmenin ve akılcılığın zan ve tahminden farkını açıklar (BSB-7, 8; FTTÇ-2).

H Veri Yorumlama

(5.1; 5.2), (BSB-20, 21).

H Başka Yerde Ölçseydik-Başka Zaman Ölçseydik

(5.3; 5.4), (BSB-7, 8, 20; FTTÇ-2).

[!] Etkinlik yapılırken uçucu ve yanıcı sıvıların tehlikesi belirtilir.

[!] Her grup kaynama deneylerini sınıfın farklı bölümlerinde yapar.

[!] )* 5.3 Farklı grupların yaptığı ölçme sonuçları karşılaştırılır, kaynama sıcaklığının basınçla değişimi, kazanımın kapsamı dışında tutulmuştur.

[!] Isıtma işi öğretmen tarafından yapılır.

4Öğrenci değerlendirme formu

4Akran değerlendirme

4Tablo yapalım, grafik çizelim

4Bulmaca


 


 

`5.3
kazanımı için Türkçe dersi Yazma öğrenme alanı: Kendini Yazılı Olarak İfade Etme ( kazanım 17)


 

[!] Atatürkçülük ile ilgili konular
(5.4 -1
)

13. HAFTA 

4 


 

6.Saf maddelerin erime ve donma noktaları ile ilgili olarak öğrenciler;

  1. Katıların ısı alarak eridiğini, sıvıların ısı vererek donduğunu fark eder (BSB-15; FTTÇ-15).
  2. Saf bir maddenin erime-donma sıcaklığının sabit olduğunu deneyle gösterir (BSB-15).
  3. Aynı maddenin, erime sıcaklığının donma sıcaklığına çok yakın olduğunu deney sonuçlarından çıkarır (BSB-7, 19).
  4. Erime-donma noktalarına bakarak, maddelerin tanınabileceğini bilir (FTTÇ-5).

7."Ağır" ve "yoğun" kavramları ile ilgili olarak öğrenciler;

  1. .Deneyimlerini kullanarak, suda batan ve suda yüzen maddelere örnekler verir (BSB-1).
  2. Suda yüzme-batma olayının tek başına kütle veya hacim ile açıklanamayacağını deneyle gösterir (BSB-5, 7)


 

H Ne Zaman Erir,Ne Zaman Donar?

(6.1).

H Buzdan Suya

(6.1; 6.2; 6.3), (BSB-14, 15, 20, 21, 22).

H Sudan Buza

(6.1; 6.2; 6.3), (BSB-20, 21, 22, 23).

H Her Madde Erir mi?

(6.4).

H Yüzenler-Batanlar

(7.1; 7.2).


 

[!] Tuz buz karışımı tuzlu suyun buz dolabında dondurulmasıyla hazırlanır.

[!] Isıtma işi öğretmen tarafından yapılır.

??? Öğrenciler, kayığın batması deneyiminden hareketle, delik cisimlerin suda batacağını düşünüyor olabilir. Gerekiyor ise deney yapılarak bu yanılgı düzeltilir.

  • "Kutuplarda Eskimo'ların evlerinin nasıl olduğu", "evlerini nasıl ısıttıkları" ile ilgili poster/ proje çalışması yapılabilir.
  • Öğrenci Değerlendirme Formu
  • Akran Değerlendirme Formu
  • Tablo Yapalım, Grafik Çizelim
  • Bulmaca
  • Yapılandırılmış Grid


 


 

`
6.2- 6.4
Matematik dersi "Ondalık Kesirler" alt öğrenme alanı


C
Öğrencilere, 4. sınıfta işlenen yüzme ve batma konusu hatırlatılır.

 
 


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ


 

ÖĞRENME ALANI : MADDE VE DEĞİŞİM

ÜNİTE 2 : MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI                                          SINIF:5

AY 

HAFTA 

SAAT

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 

14.HAFTA 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 

  1. Eşit hacimli, biri suda batan diğeri yüzen iki maddenin hangisinin kütlesinin daha büyük olacağını tahmin eder (BSB-8).
  2. Batan maddenin yüzen maddeden daha yoğun olduğunu ifade eder (BSB-5).
  3. Yoğunluk tanımını ve birimini bilir (BSB-18).
  4. Yoğunluğun ayırt edici bir özellik olduğunu bilir.
  5. Yoğunluklar listesine bakarak farklı maddelerden yapılmış eşit hacimli cisimlerin kütlelerini karşılaştırır (BSB-22, 23).
  6. Suyun katı ve sıvı hâllerinin yoğunluk farkının suda yaşayan canlılar için önemini açıklar (FTTÇ-16).
  7. Yoğunluklar listesine bakarak farklı gereçlerin yapımı için uygun malzemeler önerir (FTTÇ-4).


 

H
H
Hangisi Daha Yoğun?

(7.3; 7.4).

H Yoğun Var Yoğuncuk Var

(7.5; 7.6; 7.7).

H

İyi ki buz dipte değil! (7.8)


 

H
Nerede ne kullanmalı
?
(7.9)


 


 


 

[!]
)*
7.5 Yoğunluk birimi bu düzeyde g/mL olarak verilebilir.


 

4Öğrenci değerlendirme formu

4Akran değerlendirme formu

4Bulmaca

4V Diyagramı


 

C
Dereceli silindir ve diğer hacim ölçü kaplarında hacmin nasıl okunacağı hatırlatılır.

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI    : FİZİKSEL OLAYLAR

ÜNİTE 3        : KUVVET VE HAREKET
    
                             SINIF:5

AY 

HAFTA 

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 

15.HAFTA 


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 

1.     Temas gerektirmeyen kuvvetleri anlamak amacıyla öğrenciler;

  1. Cisimler arasında fiziksel temas sonucu ortaya çıkan kuvvetleri "temas kuvvetleri" olarak belirler.
  2. Fiziksel temas olmadan da cisimlere bazı kuvvetlerin etki edebileceğini fark eder.
  3. Kuvvetleri, "temas kuvvetleri" ve "temas gerektirmeyen kuvvetler" olarak sınıflandırır (BSB- 4, 5, 6).
  4. Fiziksel temas olmaksızın cisimleri hareket ettirebilecek bir düzenek kurar ve çalıştırır (BSB-14).


 

HTopları Çarpıştıralım

(1.1).

H Sihirli Kuvvetler

(1.2; 1.3).

H Fark Nerede?

(1.1; 1.2; 1.3). 

[!]
1.2, 1.3 "Alan kuvveti" yerine bu seviyede "temas gerektirmeyen kuvvet" ifadesi kullanılır.

)* 1.2 Saçımıza sürdüğümüz bir tarağın küçük kâğıt parçalarını çekmesi ve serbest bırakılan bir cismin yere düşmesi etkinliği, elektrostatik kuvvet ve kütle çekim kuvvetinin temas gerektirmediğini sezdirmek amacıyla yapılır. Ancak bu konularla ilgili ayrıntıya girilmez.

??? 1.3 Cisimleri hareket ettiren rüzgârın (hava akımının) temas gerektiren bir kuvvet olduğu vurgulanır.

  • Öğrenci Değerlendirme Formu
  • Akran Değerlendirme Formu
  • Bulmaca
  • V Diyagramı


 

C 1.1 4. sınıfta kuvvetle ilgili incelenen kavramlar hatırlatılır.



 

 

16.HAFTA 

4 

2. Mıknatısların özellikleriyle ilgili olarak öğrenciler;

  1. Mıknatısların birbirini çektiğini veya ittiğini gözlemler (BSB-1).
  2. Mıknatısların farklı iki kutbu olduğunu fark eder.
  3. Mıknatısların farklı kutuplarından birinin N ve diğerinin S olarak isimlendirildiğini ifade eder.
  4. Mıknatısların aynı kutuplarının birbirini ittiği, zıt kutupların ise birbirini çektiği sonucuna ulaşır (BSB -23).
  5. Bazı maddelerin mıknatıslardan etkilendiğini ifade eder.
  6. Mıknatısların maddelere uyguladığı kuvvetin, temas gerektirmeyen bir kuvvet olduğunu açıklar.
  7. Günlük hayatta mıknatısların kullanım alanlarını listeler (BSB-24).


 

H Mıknatısı Tanıyalım

(2.1; 2.2; 2.3; 2.4; 2,6).

H Kaybolmayan Kutuplar

(2.2; 2.3; 2.4).

H Mıknatısları Nerelerde Kullanırız?

(2.7). 

[!]
2.5 Öğrenciler, mıknatısların elektronik donanımlı bazı eşyalara (televizyon, bilgisayar ekranı, bankamatik kartı, cep telefonu, bilgisayar disketi, CD vb.) yaklaştırıldığında, bu eşyalara zarar verebileceği konusunda uyarılır.

[!] 2.7 Pusula tanıtılır. Dünyamızın bir mıknatıs gibi davrandığından bahsedilir.


 

C 2.1 4. sınıfta mıknatısların bazı maddelerle etkileşimlerinden faydalanarak birbiri içerisine karışmış olan maddeleri ayırmada nasıl kullanıldıkları işlenmişti.


 


 

`
2.7
Öğrenciler, araştırma yaparken İnterneti etkili şekilde kullanmaya teşvik edilir.

 


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI    : FİZİKSEL OLAYLAR

ÜNİTE 3        : KUVVET VE HAREKET
    
                             SINIF:5

AY 

HAFTA 

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 

17.HAFTA 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 

3. Sürtünme kuvvetini ve hayatımızdaki önemini anlamak amacıyla öğrenciler;

  1. Çeşitli yüzeylerin (halı, beton, buz vb.), cisimlerin hareketlerine etkilerini karşılaştırır (BSB-5).
  2. Bir cismin kaygan bir yüzeyde daha kolay, pürüzlü bir yüzeyde ise daha zor hareket ettirilebileceğini gözlemler (BSB-1).
  3. Bir cismin kaygan bir yüzeyde daha kolay, pürüzlü bir yüzeyde ise daha zor hareket ettirilmesinin sebebini, sürtünen yüzeylerin farklılığı ile açıklar (BSB-7).
  4. Yüzey ile cisim arasında, cismin hareketini zorlaştıran veya engelleyen kuvveti, sürtünme kuvveti olarak tanımlar.
  5. Sürtünmenin bir temas kuvveti olduğunu ifade eder.


     

  6. Hava ortamında, hareket eden cismin hareketini zorlaştıran kuvveti hava direnci olarak tanımlar.
  7. Su içerisinde, hareket eden cismin hareketini zorlaştıran kuvveti su direnci olarak tanımlar.
  8. Hava ve su direncinin cisimlerin hareketlerine etkilerini karşılaştırır (BSB-4, 5, 6).

H Tartışalım

(3.1).

H Hareketi Zorlaştıran Nedir?

(3.1; 3.2; 3.3; 3.4; 3.5).


 

H Bir Paraşüt Yapalım

(3.6; 3.9).


 

H Su İçerisine Bırakılan Bilye (3.7).


 


 


 


 


 

??? Bisikletin frenine basıldığında yavaşlamasının asıl nedeni tekerlek ile yüzey arasındaki sürtünmeden ziyade, tekerlek ile fren pabuçları arasındaki sürtünmedir.


 

4 "Bu yarış nasıl kazanılır?" etkinliği


 

4 "Nasıl daha yavaş düşer?" etkinliği


 


 


 

 

18.HAFTA 

2 

  1. Teknolojik tasarım aşamalarını uygulayarak havada uzun süre kalacak bir paraşüt geliştirir (FTTÇ-6, 14).
  2. Sürtünmenin günlük yaşamdaki etkilerine örnekler verir (FTTÇ-4).

H Sürtünmesiz Bir Yaşam Nasıl Olurdu?

(3.9).


 

  

[!]
Atatürkçülük ile ilgili konular

(3. 9, 3. 10 - 1)


 


 


 


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI    : FİZİKSEL OLAYLAR

ÜNİTE 4        : YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
    
                         SINIF:5

AY 

HAFTA

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK

 


 

18.HAFTA

2 

1. Basit bir elektrik devresinde ampullerin parlaklığının değiştirilmesi ile ilgili olarak öğrenciler;

  1. Basit bir elektrik devresindeki ampulün parlaklığını nasıl değiştirebileceği hakkında tahminlerde bulunur (BSB 8).
  2. Bir ampulün parlaklığını nasıl değiştirebileceği hakkındaki tahminlerini test eder (FTTÇ-2).
  3. Bir ampulün parlaklığını etkileyen değişkenleri listeler (BSB 10).
  4. Elektrik devresinde sadece ampul sayısının değiştirilmesinde bağımlı, bağımsız değişkeni ve kontrol edilen değişkenleri belirler (BSB-11, 12, 13).
  5. Elektrik devresinde sadece pil sayısının değiştirilmesi olayındaki bağımlı, bağımsız değişkeni ve kontrol edilen değişkenleri belirler (BSB- 11, 12, 13). 

H Devredeki Hatayı Bulalım

H Bir Ampulün Parlaklığını Nasıl Değiştirebiliriz?

(1.1; 1.2; 1.3, 1.6,1.7).

H Değişkenleri Belirleyelim

(1.4; 1.5; 1.6; 1.7). 


 


 


 


 


 

[!] 1.4 Pil ve ampuller sadece seri bağlanmalı, fakat seri bağlama kavramına girilmez.

[!] Öğretmen, öğrencileri elektrik devreleri ile ilgili etkinliklerden sonra devre elemanlarını toplamalarına özendirir.

[!]
Bu ünitede, iletken ve yalıtkan maddeler konusuna girilmez.

4 "Devre şeması üzerinde oynayalım" etkinliği

  

19.HAFTA 


 


 


 


 

2 

19.HAFTA 

2 

  1. Devrede pil sayısı aynı kalırken, ampul sayısının artması veya azalması ile ampullerin parlaklığının nasıl değiştiğini ifade eder.
  2. Devrede ampul sayısı aynı kalırken pil sayısının artması veya azalması ile ampulün parlaklığının nasıl değiştiğini ifade eder.
  3. Evde ve okulda odalardaki elektrik düğmelerinin birer devre anahtarı olduğunu fark eder (FTTÇ-3).

    1.9. Evde ve okulda odalardaki elektrik düğmelerinin ile lambalar arasında duvar içinden geçen bağlantı kablosu olduğu çıkarımını yapar (FTTÇ- 5, 31).

H Değişkenleri Belirleyelim

(1.4; 1.5; 1.6; 1.7). 


 

C
Elektrik akımı ve yük kavramı ileriki sınıflarda işlenecektir.

 


 


 


 


 


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI    : FİZİKSEL OLAYLAR

ÜNİTE 4        : YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
    
                         SINIF:5

AY 

HAFTA

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 


 

20.HAFTA


 

4

2. Basit bir elektrik devresindeki elemanların sembolik gösterimi ve devre şemalarının çizimi ile ilgili olarak öğrenciler;

  1. Basit bir elektrik devresindeki pil, ampul, bağlantı kablosu ve anahtarı sembolik olarak gösterir.
  2. Devre elemanlarının sembolik gösterimlerinin, devre şeması çizimlerinde kullanıldığını fark eder.
  3. Devre elemanlarının sembolik gösterimlerinin bilimsel iletişim (ortak bilimsel dil) açısından önemini kavrar.
  4. Çalışan bir elektrik devresi şeması çizer.
  5. Basit bir elektrik devre şemasından yararlanarak devreyi kurar ve çalıştırır.
  6. Çalışmayan elektrik devrelerine ait şemaları yorumlayarak niçin çalışmadığını ifade eder.

2.7.Verilen hatalı bir devre şemasını, deneyerek çalışır hâle getirir. 

H Devre Elemanlarını Sembolik Olarak Gösterelim

(2.1; 2.2; 2.3).

H Devre Şemamızı Sembollerle Çizelim

(2,3; 2.4) .

H Devre Şemamızı Kuralım

(2.5; 2.6; 2.7) . 

 

4 "Devre sembollerini tanıyalım"


4 "Eleştir-değerlendir-çözümü bul" etkinliği

 


 

È
Kariyer Bilinci Geliştirme: Sınıfta ailesinde elektrik teknisyeni veya elektrik mühendisi olan öğrenciler devrelerle nasıl çalışıldığını öğrenir ve sınıfta paylaşırlar.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME     ALANI: DÜNYA VE EVREN

ÜNİTE 5    : DÜNYA,GÜNEŞ VE AY
    
                                 SINIF:5

AY 

HAFTA 

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 

21.HAFTA 


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 

  1. Güneş, Dünya ve Ay'ın şekil ve büyüklükleriyle ilgili olarak öğrenciler;
    1. Güneş, Dünya ve Ay'ın şeklini karşılaştırır (BSB-1, 2, 3, 4).
    2. Geçmişte insanların, Dünya, Güneş ve Ay'ın şekliyle ilgili çeşitli görüşler ileri sürdüklerinin farkına varır (FTTÇ-2, 11, 12, 13, 14).
    3. Güneş, Dünya ve Ay'ı büyüklüklerine göre sıralar (BSB-1, 2, 3, 4, 5).
    4. Güneş, Dünya ve Ay'ı bir arada temsil eden kendine özgü bir model oluşturur ve sunar (BSB-21, 22, 24; FTTÇ-6).
    5. Cisimlerin uzaklaştıkça daha küçük görüldükleri çıkarımını yapar (BSB-1, 2, 5, 7).
    6. Güneş'in Dünya'ya göre, Ay'dan daha uzak olduğu sonucunu çıkarır (BSB-7).

H
Dünya, Güneş ve Ay'ın Şekli Neye Benziyor? (1.1; 1.3).


 

H
Var mısınız Dünya-Güneş-Ay Modeli Yapmaya!.. (1.4).


 

H

Uçaklar Neden Kuş Kadar Gözükür?


(1.5; 1.6).


 

[!] 1.1 Küre, sınıfa getirilen küre örnekleriyle ayrıntıya girilmeden hatırlatılır.


 

[!] 1.1 Güneş'e doğrudan çıplak gözle bakmanın sakıncaları anlatılır.


 


 

4Kelime ilişkilendirme

C 1.1 Dünya'nın şekliyle ilgili olarak 4. sınıfta öğrenilenler hatırlatılır.


 


 

 
 

22.HAFTA 

4 


 

  1. Dünya'nın hareketleri ile ilgili olarak öğrenciler;
    1. Dünya'nın kendi etrafında döndüğünü ifade eder.
    2. Dünya'nın kendi etrafında bir tam dönüşünü tamamladığı sürenin, bir gün olarak kabul edildiğini ifade eder.
    3. Gece-gündüz oluşumunu, Dünya'nın kendi etrafındaki dönme hareketiyle açıklar (BSB-23).
    4. Güneş'in gökyüzünde gün boyunca hareket ediyor gözükmesini, Dünya'nın kendi etrafındaki dönme hareketiyle açıklar (BSB-23).
    5. Dünya'nın kendi etrafında dönerken aynı zamanda Güneş etrafında da dolandığını ifade eder.
    6. Dünya'nın Güneş etrafında bir tam dolanımını tamamladığı sürenin, bir yıl olarak kabul edildiğini belirtir.


 


 


 

H
Başrollerde Güneş ve Dünya

(2.1; 2.2; 2.3; 2.4; 2.5; 2.6).


 


 


 

H
Dünya'mız Hiç Hareket Etmeseydi Neler Olurdu ya da Olmazdı?

(2.1; 2.2; 2.3; 2.4; 2.5; 2.6).


 


 

[!]
2. 1 - 2. 6 Bu düzeyde, dönme ekseni ve yörünge kavramlarıyla elips terimi kesinlikle kullanılmaz.


 


 

[!]
2. 4 Bu düzeyde güneşin; Samanyolu gök adası ile bir bütün hâlinde yaptığı hareketi, dikkate alınmaz.

)*
2. 6 Mevsimlerin nasıl oluştuğu konusuna girilmez.


 


 

4 Kelime ilişkilendirme

4
Gece gündüz modeli


 

`
2.2 ve 2.6 kazanımları için Matematik dersi Ölçme alt öğrenme alanı (kazanım 1)

 


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME     ALANI: DÜNYA VE EVREN

ÜNİTE 5    : DÜNYA,GÜNEŞ VE AY
    
                                 SINIF:5

AY 

HAFTA 

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

MmartmmarMDG


 


 

23.HAFTA


 

3.HAFTA 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 


 


 


 


 


 


 

  1. Ay'ın hareketleri ile ilgili olarak öğrenciler;
    1. Ay'ın kendi etrafında dönerken aynı zamanda da Dünya etrafında dolandığını ifade eder.
    2. Dünya ve Ay'ın hareketlerini gösteren kendine özgü bir model oluşturur ve sunar (BSB-21, 22, 24; FTTÇ-6).
    3. Dünya'dan bakıldığında Ay'ın daima aynı yüzünün gözlendiğini açıklar (BSB-23).
    4. Ay'ın evrelerini belirli aralıklarla gözlemler ve gözlem sonuçlarını kaydeder (BSB-1, 2, 20).
    5. Gözlemlerine dayanarak Ay'ın evrelerinin düzenli olarak tekrar eden bir doğa olayı olduğu sonucunu çıkarır (BSB-1, 2, 5, 7, 23).
    6. Ay'ın evrelerini, Ay'ın Dünya etrafındaki dolanma hareketiyle açıklar (BSB-23).
    7. Ay'ın evrelerini temsil eden bir model oluşturur ve sunar (BSB-21, 22, 24; FTTÇ-6).


     


     


     


 

H
Ay da Durmadan Dönüyor

(3.1; 3.3; 3.4; 3.5; 3.6; 3.7).


 


 



Ay'ın Evrelerini Gözleyelim

(3.4; 3.5; 3.6).


 


 

H
Siz de Yapacağınız Modelle Ay'ın Evrelerini İzleyebilirsiniz

(3.4; 3.5; 3.6; 3.7).


 


 

H
Ay Hiç Hareket Etmeseydi Neler Olurdu/ya da Olmazdı?

(3.1; 3.3; 3.4; 3.5; 3.6; 3.7


 


 

)* 3.1-3.7 Ay'ın Dünya'nın uydusu olduğu bilgisi verilmez.


 

)*
3.3 - 3.6 Ay, Güneş'ten gelen ışığı yansıttığı için gözlenebilir. Işığın yansıması konusu 6. sınıfta ele alınacağı için konu, bu açıdan ele alınmaz.


 

[!] 3.3-3.6 Ay'ın bazı nedenlerle (havanın bulutlu olması vb.) görülemeyebileceği belirtilir.


 

??? 3.5, 3.6 Öğrenciler, Ay'ın evrelerinde görülen karanlık kısımların, Dünya'nın gölgesi nedeniyle oluştuğu vb. kavram yanılgılarına düşmemeleri konusunda uyarılır.

4
Kelime ilişkilendirme

4
14 Günlük Ay Gözlemi Projesi

4 Çoklu zekâ

4 Boşluk doldurma

4 Kavram haritalama

4 Eşleştirme


 

`
3.4 ve 3.6
kazanımları için Türkçe dersi Görsel Okuma ve Görsel Sunu öğrenme alanı, Görsel Okuma (kazanım 10); Konuşma öğrenme alanı, Kendini Sözlü olarak İfade Etme (Kazanım 18)

`
3.5 kazanım için Matematik dersi Zamanı Ölçme alt öğrenme alanı (Kazanım 1)


 

 


 


 


 


 


 


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI    : CANLILAR VE HAYAT

ÜNİTE 6        : CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM TANIYALIM
    
                 SINIF:5

AY 

HAFTA

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 


 

24.HAFTA


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 

1. Canlıların sınıflandırılması ile ilgili olarak öğrenciler;

  1. Gözlemleri sonucunda yakın ve uzak çevresinde yaşayan çeşitli canlılara örnekler verir (BSB-1).
  2. Canlıları benzerlik ve farklılıklarına göre bitkiler, hayvanlar, mantarlar ve mikroskobik canlılar olarak sınıflandırır (BSB-4, 6).
  3. Canlıların incelenmesinde sınıflandırmanın kolaylık sağladığını fark eder.

2. Bitkilerin sınıflandırılması ile ilgili olarak öğrenciler;

  1. Gözlemleri sonucunda çevresindeki bitkilerin benzerlik ve farklılıklarını listeler (BSB-1, 2, 3, 4).
  2. Gözlemleri sonucunda bitkileri çiçekli ve çiçeksiz bitkiler olarak sınıflandırır ve örnekler verir. (BSB- 1, 5, 6).


 

H Canlıları Sınıflandırabilir miyim?


(1.1; 1.2), (BSB-1, 2, 3, 4, 5, 6, 19, 20, 22, 23).


 


 


 


 


 


 


 


 

H Gezelim Gözlemleyelim


(2.1), (BSB-1, 2, 3, 4, 5, 20, 22).


 

H Bitkileri İnceleyelim


(2.2), (BSB-1, 2, 3, 4, 5, 23).


 

H

Genç Fotoğrafçı

(2.1), (BSB-1, 20, 24; FTTÇ-13 


 

[!] 1.2 Bilimsel sınıflandırmada Monera, Protista, Mantarlar, Bitkiler ve Hayvanlar olmak üzere 5 ayrı âlemde incelenen canlılar, bu seviyede Mikroskobik Canlılar, Mantarlar, Bitkiler, Hayvanlar olarak sınıflandırılmıştır. Bu ayrım biyoloji dersinde verilecektir.

[!] 2.2 Âlem,
Sınıf ve Tür dışındaki sistematik terimlerin kullanımından kaçınılır.


 

[!]
Bitkiler bu aşamada sadece çiçekli ve çiçeksiz bitkiler olarak sınıflandırılır. Çiçeksiz bitkilerin üremesi ve yapısal ayrıntılarına girilmez


 

4
Eşleştirme


 

`
1.1
kazanımı için Türkçe dersi Görsel Okuma ve Görsel Sunu öğrenme alanı, Görsel Okuma (kazanım 10)

C
Bu konu işlenirken dördüncü sınıftaki "Canlılar Dünyasını Gezelim, Tanıyalım" ünitesi hatırlatılır.


 

È
Kariyer Bilinci Geliştirme: Bitkilerle ilgili mesleklere örnek olarak ziraat mühendisliği, orman mühendisliği, çiçekçilik vb örnekler verilir.

 

25.HAFTA 

4 


 

3. Çiçekli bir bitkinin kısımları ve

görevleri ile ilgili olarak öğrenciler;

3.1.Çiçekli bir bitki üzerinde bitkinin kısımlarını gösterir, çizer (BSB-1, 20).

3.2. Kök, gövde ve yaprakların bazı görevlerini deney yaparak test eder (BSB- 1, 10, 13, 15).

3.3.Çiçekli bir bitkinin kısımlarının

görevlerini açıklar

H Çiçekli Bir Bitkiyi İnceleyelim

(3.1), (BSB-1, 20).

H Yaprak Koleksiyonu


(3.1), (BSB-19, 20, 24).

H Çiçeği İnceleyelim


(3.1), (BSB-1, 2, 20).

H Çiçeğim Neden Renklendi ?

(3.2; 3.3), (BSB-1, 2, 15, 22, 23, 24).

H
Yaprağımı Kopardılar Dalımdan


(3.2; 3.3), (BSB-1, 10, 13, 17, 18, 20, 21, 22, 24; FTTÇ-1).

H Bitkim Su İçer mi?

3.2; 3.3), (BSB-1, 15, 20, 22, 23)

)* 3.1, 3.3 Çiçekli bir bitkinin kısımları
kök, gövde, yaprak ve çiçek olarak verilir. Bu kısımların şekil ve görevlerine göre çeşitleri verilmez.

)*
3.3 Çiçeğin bitkinin üreme organı olduğu vurgulanarak kısımlarının sadece isimleri (çanak yaprak, taç yaprak, erkek organ ve dişi organ) verilir.

[!] 3.2 Yaprağın bitkinin beslenmesinde, terlemesinde ve gaz alışverişinde rolü olduğu vurgulanır.

)* 3.2 Fotosentezin ayrıntılarına girilmeden sadece bitkilerin güneş ışığı ile karbondioksit ve su kullanarak basit şeker ve oksijen ürettiği belirtilir. Klorofilden bahsedilmeyecektir.

)* 3.2 Gövdenin su ve besin iletimini sağladığı vurgulanır, yapısı (odun, soymuk boruları) verilmez.

4 Açık uçlu soru

4
Eşleştirme

4
Doğru yanlış


 

`Resim dersinde topladığı farklı yapraklardan yaprak baskısı yaptırılır.


 

`
Resim dersinde renkli elişi kâğıtları kullanılarak çiçek modeli oluşturulur.


 

`
Türkçe dersindeki yazım kurallarına uygun olarak çiçeklerin hayatımızdaki yerini anlatan metin yazdırılır.


 

`
Müzik dersinde çiçeklerle ilgili halk türküleri söyletilir.

 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI    : CANLILAR VE HAYAT

ÜNİTE 6     : CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM TANIYALIM SINIF:5
    
                     

AY 

HAFTA 

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 


 

26.HAFTA


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 

4. Hayvanların sınıflandırılması ile ilgili olarak öğrenciler;

4.1. Gözlemleri sonucunda çevresindeki hayvanları benzerlik ve farklılıklarına göre listeler (BSB-1, 2, 3, 4).

4.2. Hayvanları bir omurgaya sahip olup/olmaması açısından omurgalı ve omurgasız olarak sınıflandırır (BSB-5, 6).

4.3. Omurgalı hayvanları memeliler, kuşlar, sürüngenler, kurbağalar ve balıklar olarak sınıflandırır (BSB-6).

4.4. Omurgalı hayvan sınıflarının genel özelliklerini açıklar.

H Hayvanları Sınıflandıralım

(4.1), (BSB-1, 2, 3, 4, 5, 6, 19, 20).


 

H Poster Hazırlama

(4.3; 4.4; 4.6), (BSB-19,20,21,24).

)* 4.4 Omurgalı hayvan sınıflarının genel özellikleri için; memelilerde kıl , yavrularını doğurma ve sütle besleme; kuşlarda tüy ve kanat, yumurta ile üreme; sürüngenlerde pullu sert bir deri,yumurta ile üreme; kurbağalarda iki yaşamlılık,yumurta ile üreme; balıklarda suda yaşama; yüzgeç ile hareket, pullarla kaplı vücut, solungaçlar ve yumurta ile üreme özellikleri verilir.

4
Eşleştirme

4 Yapılandırılmış grid

4
Tablo okuma

4 Çoktan seçmeli

4
Anlam çözümleme tablosu


 

C 4.2 Omurgalı hayvanlar anlatılırken 4. Sınıf "Vücudumuz Bilmecesini Çözelim" ünitesindeki iskeletin yapısı ve görevleri kısaca hatırlatılır.

 
 

27.HAFTA 

4 


 

4.5. Görünüşleri ve hareketleri birbirine benzediği halde aynı sınıfta yer almayan omurgalı hayvanlara örnekler verir.

4.6. Omurgasız hayvanlara örnekler verir.

4.7. Bir omurgalı ve omurgasız hayvanı inceleyerek, gözlem sonuçlarını kaydeder (BSB-1, 2, 20).


 

H Hayvanları İnceleyelim

(4.7), (BSB-1, 2, 20).

H,
Gezelim Gözlemleyelim

(4.4, 4.6, 4.7), (BSB-1, 2, 5, 20, 24).

H
Hadi Anlat Bakalım

(4.4; 4.6), (BSB-24)

H

Genç Fotoğrafçı

(4.1), (BSB-1, 20, 24; FTTÇ-13).

[!]
4.5 Görünüşleri ve hareketleri birbirine benzediği hâlde aynı sınıfta yer almayan omurgalı hayvanlara örnek olarak yarasa, balina, yunus verilir.


 

)* 4.6 Omurgasız hayvanlara ait sınıflara ve yapısal ayrıntılara girilmeden sadece toprak solucanı, sinek, kelebek, arı, salyangoz ve midye örnek verilir.


 

`
Türkçe dersindeki yazım kurallarına uygun olarak hayvanların hayatımızdaki yerini anlatan metin yazdırılır.

` Müzik dersinde hayvanlarla ilgili şarkılar söyletilir.

`
Resim dersinde
Hayvanat Bahçesi resmi yaptırılır

`
İş Eğitimi dersinde
oyun hamurundan hayvan modeli yaptırılır.

È
Kariyer Bilinci Geliştirme: Hayvanlarla ilgili mesleklere veterinerlik vb örnekler verilir.


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI    : CANLILAR VE HAYAT

ÜNİTE 6     : CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM TANIYALIM
    
          SINIF:5

AY 

HAFTA 

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 


 

28.HAFTA


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 

5. Mantarların özellikleri ve hayatımızdaki rolleri ile ilgili olarak öğrenciler;

5.1. Mantar ve çiçekli bir bitkiyi karşılaştırarak farklılıklarını belirtir (BSB-1, 2, 3, 4, 5).

5.2. Gözlemleri sonucunda mantar çeşitlerine örnekler verir (BSB-1).

5.3. Mantarların bazı etkilerini kontrollü deney yaparak test eder ve günlük hayatla ilişkilendirir (BSB-1, 10, 13, 15).

5.4. Mantarların insan yaşamındaki önemini

araştırır ve sunar (BSB-19, 20, 24).

H Mantar Bitki Değil mi?

(5.1),
(BSB-1, 2, 3, 4, 5) .

H Maya Mantarlarını İnceleyelim

(5.2), (BSB-1, 15; FTTÇ-13).

H Hamur Yapalım

(5.3; 5;4), (BSB-1, 10, 13, 23).

H Ekmeğime Ne Oldu?

(5.2; 5.3), (BSB-1, 2, 10, 13, 20, 22, 23).

H İnceleme



(5.2), (BSB-1, 2; FTTÇ-13).
 

???
5.1 Birçok kişi mantarların bitki olduğunu düşünür.

)* 5.2 Mantar çeşitlerine örnek olarak şapkalı mantar, küf mantarı, maya mantarı ve hastalık yapan mantarlar verilir.

)*
Mantarların üremeleri ve yapısal ayrıntıları verilmez.

[!] 5.4 Doğada yetişen mantarların çoğunun zehirli olduğu ve kesinlikle yenmemesi gerektiği vurgulanır.


 

4 Açık uçlu soru


 

 

29.HAFTA 

4 

6. Mikroskobik canlıların özellikleri ve hayatımızdaki rolleri ile ilgili olarak öğrenciler;

6.1. Mikroskobik canlıların faydalarına ve zararlarına örnekler verir.

6.2. Mikroskobik canlıların besinler üzerine
etkisini deney yaparak gözlemler (BSB-1, 15; FTTÇ-13, 31).

6.3.Besinleri mikroskobik canlıların zararlı etkilerinden korumak amacı ile geçmişten günümüze kullanılan yöntemleri vurgular (FTTÇ-14, 29, 31, 32).

7. Çevredeki yaşam alanları ve burada yaşayan canlılar ile ilgili olarak öğrenciler;

7.1. Gözlemleri sonucunda farklı yaşam alanlarında bulunan canlılara örnekler verir (BSB-1).

7.2. Çevredeki bir yaşam alanına uyum sağlayabilecek bitki ve hayvanları tahmin eder (BSB-8).

7.3. Canlıların içinde yaşadığı ortama uyum sağladığını fark eder. 


 

H Sen Hiç Yoğurt Yaptın mı?


(6.1; 6.2), (BSB-1, 15; FTTÇ-31).


 

H Genç Gazeteci

(6.3), (BSB-19, 20, 24).


 


 


 


 


 


 


 


 


 

H Gezelim Gözlemleyelim


(7.1), (BSB-1, 2, 20, 23, 24).


 

H Solucanlar Hangi Ortamı Sever?


(7.3), (BSB-1, 15, 22, 24).

[!] Virüsler üst sınıflarda işlenecektir.

[!] 7.1 Yaşam alanlarına okul bahçesi, park, ağaç altı vb. örnek olarak verilir.

[!]
7.2, 7.3 Balıkların suda, solucanın toprak altında karanlık ve nemli ortamda, kaktüslerin sıcak ve kurak ortamda yaşama uyum sağladıkları örnekleri verilir.


 

4
Eşleştirme

4 Açık uçlu soru

4 Kısa Cevaplı Soru

4Çoktan Seçmeli

C
Bu konu anlatılırken 4. sınıftaki "Canlılar Dünyasını Gezelim Tanıyalım" ünitesindeki mikroskobik canlılar hatırlatılır.

C
Mikroskobik canlılarda yapısal ayrıntıya girilmez, monera ve protista ayrımı verilmez.


 

` 7.1 kazanımları için Türkçe dersi Konuşma öğrenme alanı; Kendini Sözlü Olarak İfade Etme (kazanım 17)


 

È Sağlık Kültürü (6.1, 6.3 – 23, 25.; 6.2 - 23.).

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI    : CANLILAR VE HAYAT

ÜNİTE 6     : CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM TANIYALIM
SINIF:5

AY 

HAFTA 

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞER

LEN

DİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 


 

30.HAFTA


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 

7.4. Gözlemlediği bir yaşam alanındaki canlıların beslenmelerindeki benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırır (BSB-1, 4, 5, 6).

7.5. Bir yaşam alanındaki canlılar arasındaki beslenme ilişkilerini gösteren besin zinciri modeli oluşturur (BSB-21, 22; FTTÇ-16).

7.6. İnsan etkisi ile besin zincirindeki bir halkanın yok

olması ile ortaya çıkabilecek sonuçları tartışır

(BSB-22, 23; FTTÇ-18).

H Besin Zinciri Oluşturalım

(7.5; 7.6), (BSB-21, 22, 23, 24; FTTÇ-16, 18).

H
"
Neden her canlıyı, her ortamda göremeyiz? Balıklar kara ortamında neden yaşamaz?" gibi sorularla öğrencilerin canlıların yaşam ortamları ile ilgili bilgileri tespit edilir.


[
!] 7.4 Canlılar arası ilişkiler için
beslenme şekilleri; et yiyenler ot yiyenler, hem et hem ot yiyenler olarak verilir.

)* 7.5 Yaşam alanlarında canlılar arasındaki ilişkilerde besin zincirleri genel olarak belirtilir. Fakat besin ağları ve madde döngülerine girilmez. Besin zinciri ve besin ağı konusu ayrıntılı olarak üst sınıflarda ele alınacaktır.


 

4
Çoktan seçmeli

C
[!]
Beslenme ve besin zinciri konusunda üretici, tüketici, ayrıştırıcı konuları üst sınıflarda verilecektir.

`
7.4 kazanımları için Türkçe dersi Konuşma öğrenme alanı; Kendini Sözlü Olarak İfade Etme (kazanım 17)

` 7.5 kazanımı için Türkçe dersi Görsel Okuma ve Görsel Sunu öğrenme alanı, Görsel Sunu (kazanım 2)

 
 

31.HAFTA 

4 

8. İnsanın çevreye etkisi ile ilgili olarak öğrenciler;

8.1. İnsan etkisi ile çevrenin nasıl değiştiğini araştırır (BSB-19, 20, 24; FTTÇ-18).

8.2. İnsan etkisi ile nesli tükenen veya tükenme tehlikesinde olan bitki ve hayvanlara örnekler verir (FTTÇ-18, 20)

8.3.Yakın çevresindeki veya ülkemizdeki çevre sorunları hakkında bilgi toplar ve sunar (BSB-19, 20, 24; FTTÇ-19,21,22).

8.4 Yakın çevresinde, çevreyi bozabilecek davranışlarda bulunanları uyarır (FTTÇ-22, 26).

8.5. Atatürk'ün çevre bilincinin geliştirilmesi ile ilgili sözlerine örnekler verir.


 

H Poster Hazırlama

(8.3), (BSB-19, 20, 24; FTTÇ-18, 19).


 

H Neydi Ne Oldu?


(8.1), (BSB-19, 23, 24; FTTÇ-21, 27, 32).

[!] 8.2 Ülkemizde nesli tükenen hayvanlar için aslan, Anadolu leoparı vb., nesli koruma programında olan hayvanlar için kelaynak, bitkiler için de orkideler(salep yapım amacı ile kullanılanlar) vb. örnek olarak verilir.


 

[!]
Her yıl ilkbahar veya sonbahar mevsiminde ağaç
dikimi ve bakımı kampanyalarına katılma veya bu tür kampanyaların düzenlenmesine katkıda bulunan TEMA ya da Çevre ve Orman Bakanlığı İl/İlçe Müdürlükleri ile işbirliği yapılır.


 

 

È İnsan Hakları ve Vatandaşlık (8.2., 8.3, 8.4 - 55, 56) "Ağacım Haklarım Var" etkinliği


 

È Sağlık Kültürü (8.4 – 28)


 

[!] Atatürkçülük ile ilgili konular (8.5 -2)


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI    : FİZİKSEL OLAYLAR

ÜNİTE 7        : IŞIK VE SES
    
                                     SINIF:5

AY 

HAFTA 

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞER

LENDİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 


 

32.HAFTA


 


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 

  1. Işığın yayılmasıyla ilgili olarak öğrenciler;

1.1. Bir kaynaktan çıkan ışığın, doğrular boyunca yayıldığını fark

eder (BSB-1, 2).

1.2. Bir kaynaktan çıkan ışığın, bir engelle karşılaşmadığı sürece

her yönde yayılabileceğini belirtir (BSB-1, 2).

1.3. Işığın iki nokta arasında izlediği yolu, ışınlar çizerek gösterir

(BSB-21).

2.Işığın maddeyle karşılaşması ile ilgili olarak öğrenciler;

2.1. Çeşitli maddeleri ışığı geçirgenlik durumlarına göre saydam,

yarısaydam ve saydam olmayan (opak) olarak sınıflandırır

(BSB-5).

2.2. Verilen bir maddenin saydam olup olmadığını deneyerek

bulur (BSB-14).

2.3.Çevresinden saydam, yarı saydam ve saydam olmayan (opak)

maddelere örnekler verir (BSB-1). 

H Işık Hakkında Ne Öğrenmiştim


 

H
Işığı İzleyelim(1.1).


 

H Işık Her Yöne Gidiyor

(1.2)


 

H
Işığı Çizeli

(1.3)


 

H
Işığın Geçmesini Engellemeyi Dene

(2.1; 2.2; 2.3)


 

H
Bulutlu Havalar Neden Karamsar?

(2.3)

[!]
Öğrencilere, oyuncak lazerleri arkadaşlarının gözlerine tutmamaları uyarısında bulunulur.

[!] 1.3 Işının geometrik bir şekil olduğu belirtilir. Gerçekte somut ışın çizgilerinin olmadığı vurgulanır.


 


 

C 2.1 Maddelerin ışığı geçirgenliklerine göre ayırt edilmesi "Madde ve Değişim" öğrenme alanında da kısaca işlenecektir.

[!] 2.1 Bazı ışık türlerinin (ör: x-ışınları) insan vücudu gibi saydam olmayan cisimleri bile geçebileceğinden kısaca bahsedilir.

4 Maddelerin ışık geçirgenliğini araştıralım

  

33.HAFTA 

4 

3.Gölge oluşumu ile ilgili olarak öğrenciler;

3.1. Gölgenin nasıl oluştuğunu keşfeder.

3.2. Işık kaynağının, cismin veya ekranın yeri değiştirildiğinde;

cismin gölgesinin büyüklüğünün, yerinin ve/veya şeklinin

değişebileceğini fark eder (BSB-1).

3.3. Gölgenin, cismin büyüklüğü ve şekline göre değişeceğini

gösterir.

3.4. Gölge oluşumunu basit ışın çizimleri ile gösterir (BSB-20).

3.5. İki veya daha fazla ışık kaynağı olan bir ortamda, bir cismin

birden fazla gölgesinin oluşabileceğini fark eder (BSB-1)

4. Bir güneş saati yaparak zamanı bulmayla ilgili olarak öğrenciler;

4.1.Teknolojik tasarımın aşamalarını uygulayarak bir güneş saati

modeli geliştirir (FTTÇ-4, 6).

4.2. Güneş saati modeli tasarlarken izlediği yolun bir teknolojik

tasarım süreci olduğunu fark eder (FTTÇ-6). 


 

H
Gölge Oyunu

(3.1; 3.2; 3.3).


 

H
Kaç Gölgesi Var?

(3.5).

H

Gölgesini Ölçelim, Zamanı Bulalım(4.1; 4.2; 4,3; 4.4; 4.5).


 


 

[!]
3.1 Yarı saydam ve hatta saydam cisimlerle de gölge oluşturulabilir. Bu gölgelerin saydam olmayan cisimlerinkine göre daha belirsiz ve zor fark edilir olabileceği ifade edilir.

4Gölge boyu nelere bağlıdır?

4 Güneş saati

  


 


 


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI    : FİZİKSEL OLAYLAR

ÜNİTE 7        : IŞIK VE SES
    
                                      SINIF:5

AY 

HAFTA 

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR

ÖLÇME VE DEĞER

LEN

DİRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 


 

34.HAFTA


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 


 

4.3. Bir çubuğun gölge boyunu, günün farklı zamanlarında doğrulukla ölçer

(BSB-16, 17, 18).

4.4. Elde ettiği ölçümleri tabloya kaydeder (BSB-20).

4.5.Gölge boyu-zaman ilişkisini gösteren bir sütun grafiği çizer (BSB-21).

5.Güneş ve Ay Tutulmasıyla ilgili olarak öğrenciler;

5.1. Güneş ve Ay tutulmasının ışıkla ilgili bir olay olduğu fark eder.

5.2. Güneş ve Ay tutulması olaylarını hazırlayacağı modellerle gösterir ve

sunar (BSB-21, 24).

5.3. Güneş ve Ay tutulması olaylarını karşılaştırır, benzerlik ve

farklılıklarını listeler (BSB-4 


 

H

Gölgesini Ölçelim, Zamanı Bulalım(4.1; 4.2; 4,3; 4.4; 4.5).

H
Güneş ve Ay Nasıl Tutuluyor?

(5.1; 5.2).

[!] 4.3 Önerilen etkinlikler ancak bulutsuz, güneşli bir havada okul bahçesinde yapılabileceğinden, deneyin veri toplama kısmı önceden öğrencilere ödev olarak verilip, sonra toplanan verilerin sınıfta işlenmesi tercih edilir.

[!] 5.1 Güneş ve Ay tutulması olaylarının belirli sürelerle tekrar eden doğa olayları olduğu belirtilir.


 

4 Güneş tutulması modeli

4Sütun grafiği çizme

C 5.2 Dünya, Güneş ve Ay'ın karşılaştırmalı büyüklükleri ve şekilleri "Dünya ve Evren" öğrenme alanında ayrıntılı olarak ele alınacaktır.

`
5.1, 5.2, 5.3
Türkçe dersi Görsel Okuma ve Görsel Sunu öğrenme alanı, Görsel Okuma (Kazanım 10)

 
 

35.HAFTA 

4 

6.Sesin yayılmasıyla ilgili olarak öğrenciler;

6.1. Sesin boşlukta yayılamayacağını ifade eder.

6.2. Sesin katı, sıvı ve gaz ortamlarda yayılabileceğini deneylerle gösterir

(BSB-1, 14, 15, 23).

6.3. Sesin hangi ortamda yayılılıp yayılamayacağını tahmin eder (BSB-8).


 

7.Sesin farklı ortamlarda farklı duyulmasıyla ilgili olarak öğrenciler;

7.1. Farklı cisimlerle üretilen sesin farklı duyulacağını deneylerle gösterir

(BSB-1, 14).

7.2. Aynı ses kaynağından üretilen sesin, farklı maddesel ortamlarda farklı

işitileceğini fark eder. (BSB-7).

8.Ses yalıtımı ile ilgili olarak öğrenciler;

8.1. Hangi malzemelerin sesin yayılmasını daha iyi önleyeceğini tahmin

eder (BSB-8).

8.2. Sesin yayılmasını önlemeyle ilgili tahminlerini, teknolojik tasarımın

aşamalarını uygulayarak yaptığı bir model ile test eder (BSB-14;

FTTÇ-5).

8.3. Farklı modellerin sesin yayılmasını ne derece önlediğini standart

olmayan ölçütler kullanarak test eder. 


 

H Ses İle İlgili Geçmişte Öğrendiklerimizi Hatırlayalım

H Ses Her Ortamda Yayılır mı? (6.1; 6.2)

H Sesin Ortamdan Ortama Değişimi (6.2; 6.3)

H
Farklı Cisimler İle Farklı Sesler (
7.1)

H
Ses Şiddeti Ortamdan Ortama Değişir mi? (7.2)

H
Çevremizdeki Ses Yalıtımları

H
Sesin Yayılmasını Önleyelim

(8.1; 8.2; 8.3; 8.4; 8.5)

[!] 6.2 Sesin su ortamında yayılmasıyla ilgili olarak, sonar cihazı ve balinaların iletişim şekilleri öğrencilere, örnek olarak verilebilir.

[!] 6.3 Katılarda sesin yayılması ile ilgili etkinlik yapılırken masaya şiddetli vurulmasının kulağa zarar verebileceği konusunda öğrenciler uyarılır.

[!] 6. 3
Öğrenciler, 4. sınıfta "Vücudumuz Bilmecesini Çözelim" ünitesinde yaptıkları stetoskopu kullanarak etkinliği yapabilirler.

[!] Işık ile ses kavramları arasındaki farklılıklardan bahsedilir. Örneğin; ışık odun gibi saydam olmayan maddelerden geçemezken ses geçebilir.

4Çoklu zekâ

4 Ne biliyorum? Ne öğrenmek istiyorum? Ne öğrendim?

4 Boşluk doldurma

  


 


 

ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ

FEN VE TEKNOLOJİ

ÖĞRENME ALANI    : FİZİKSEL OLAYLAR

ÜNİTE 7        : IŞIK VE SES
    
                                     SINIF:5

AY 

HAFTA

SAAT 

KAZANIMLAR 

ETKİNLİKLER

AÇIKLAMALAR 

ÖLÇME VE DEĞER

LENDRME 

DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME 

ARA DİSİPLİNLER

ATATÜRKÇÜLÜK 

 


 

36.HAFTA


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

4


 


 

8.4. Farklı maddesel ortamların sesin kulağımıza ulaşmasını farklı

engellediği sonucunu çıkarır (BSB-23).

8.5. Farklı ortamları, sesin yayılmasını önleyebilme dereceleri bakımından

karşılaştırır (BSB- 3, 4, 5).

8.6. Ses yalıtımı için geliştirilen teknolojilere örnekler verir (BSB-1;

FTTÇ-4).

8.7. Ses yalıtımıyla ilgili teknolojik gelişmelerin, ses kirliliğinin etkilerini

azalttığını fark eder (FTTÇ-7).


 

9.Farklı ses teknolojileri ile ilgili olarak öğrenciler;

9.1. Sesin iletişim kurmadaki rolünü ve önemini fark eder.

9.2. Çeşitli ses teknolojilerine örnekler verir (BSB-1; FTTÇ-31).

9.3.Yüksek ses üreten teknolojik araçların olumlu ve olumsuz etkilerini

açıklar (FTTÇ- 27).

9.4. Sesin kaydedilebildiğini ve kaydedilen sesin dinlenebildiğini fark eder.

9.5. Geçmişten günümüze kullanılan farklı ses kayıt araçlarına örnekler

verir (FTTÇ- 32).

9.6. Geçmişte kullanılan farklı ses kayıt araçlarını, günümüzde

kullanılanlar ile karşılaştırır (BSB-5).

9.7. Ses kaydının günlük yaşamdaki önemini açıklar (FTTÇ-4, 5).

9.8. Ses yalıtımı, ses kaydı, ses şiddetinin değiştirilmesi gibi sesin

kullanımı ile ilgili çeşitli mesleklere örnekler verir (FTTÇ- 33).


 

H
Sesin Yayılmasını Önleyelim

(8.1; 8.2; 8.3; 8.4; 8.5)


H
Farklı Mesleklerdeki İnsanlar Ses Yalıtımı İçin Ne Kullanıyor ?


(8.6; 8.7)


 



Hayatımızdaki Ses Teknolojileri

(9.1; 9.2; 9.3)

H
Geçmişten Günümüze Ses Kayıt Araçları

(9.4; 9.5; 9.6; 9.7).

H
Sesler Bize Ne Anlatıyor?

(9.8) 


 


 


 


 

[!]
Öğrenciler, kulaklar için yapılmış bazı cisimler hariç (ör: kulak tıpası) diğer cisimleri kulaklarına sokmalarının tehlikeli olabileceği konusunda uyarılır.


 


 

[!] Sesin farklı mesleklerdeki rolüne örnek olarak bir minibüsün geri geri gelirken çıkardığı bip sesi, tehlike olarak hava kompresörlerinin gürültüsü örnek olarak verilir.

4 Karşılaştırma

4 Farklı sesler ile haberleşme

 

È Sağlık Kültürü (8.7- 28)

È
Kariyer Bilinci Geliştirme: Yoğun sesin bulunduğu iş ortamlarına fabrikalar, havaalanları, konser salonları vb. örnek verilir..


 


 

Sabri GEZER Ali Galip DURAN

Ders Öğretmeni Okul Müdürü

20 / 09 / 2010

Uygundur.

Hiç yorum yok: