2010 / 2011 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI TÜRK TELEKOM İ.Ö.O 5. SINIFLAR MATEMATİK DERSİ YILLIK PLANI
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 saat |
DOĞAL SAYILAR |
| H | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| H
Sayı "203 425 630" şeklinde bölüklerine ayrılarak yazılır ve " iki yüz üç milyon, dört yüz yirmi beş bin, altı yüz otuz" diye bölük adlarına vurgu yapılarak okutulur.
H | [!] Beş ve beşten çok basamaklı sayılar yazılırken bölükler arasında bir karakter boşluk bıraktırılır.
[!] Basamaklarındaki rakamları veya bölüklerindeki sayıları verilen doğal sayıları yazdırma etkinlikleri de yaptırılır.
4 3, 0, 6, 9, 8, 7 rakamlarını kullanarak altı basamaklı en küçük tek sayıyı yazınız. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| H 2, 4, 8, 16, ___, ___, ___, 256
| 4 3, 6, 12, ___,48, ___, 192 örüntüsündeki kuralı belirleyip verilmeyen sayıları yazınız. |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR | ||||||||||||||||||||||||
2 saat |
DOĞAL SAYILARLA TOPLAMA İŞLEMİ |
| H On binler b. Binler b. Yüzler b. Onlar b. Birler b. 3 7 4 1 5 + 2 0 6 3 3 9 4 7 8 H
4 6 5 a 8 3 b 6 4 2 6 0 0 5 c + 3 1 1 9 1 4 0 3 6 1 | [!] Verilmeyen farklı rakamlar yerine farklı şekiller veya harfler kullanılır.
[!] Bu sınıfın işlem ve sayı sınırlılıkları içinde kalınır.
|
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR |
2 saat |
DOĞAL SAYILARLA TOPLAMA İŞLEMİ |
| H 3525 3500 + 4589 + 4600 8100 H
1196 ® 1200 (en yakın yüzlüğe yuvarlama) 42 ® 40 (en yakın onluğa yuvarlama) | [!] Tahmin ile sonucun karşılaştırılmasında hesap makinesi de kullanılabilir.
[!] Farklı tahmin stratejileri kullandırılır ve açıklatılır. |
2 saat |
| H
4876 4870 4876 + 800 + 60 + 5000
| [!] |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR |
2 saat |
DOĞAL SAYILARLA TOPLAMA İŞLEMİ |
| H
İşlem aşağıdaki gibi modellenir:
H | [!] Edinilmiş diğer işlem becerileri ile birlikte başka becerileri kullanmayı gerektiren problemler de çözdürülür ve kurdurulur. 4 Nüfus, bütçe ve benzeri konularla ilgili araştırmalar yaparak toplama işlemini gerektiren problemler kurunuz ve çözünüz. C Zamanı Ölçme C Veri `Sosyal Bilgiler dersi "Bölgemizi Tanıyalım" ünitesi (Kazanım 3) ` Türkçe dersi " Yazma" öğrenme alanı Yazma Kurallarını Uygulama (Kazanım 4) |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR |
2 saat |
DOĞAL SAYILARLA ÇIKARMA İŞLEMİ |
| H
H
8 a 6 5 – b 4 1 c 4 8 4 7 | [!] Verilmeyen farklı rakamlar yerine farklı şekiller veya harfler kullanılır. |
2 saat |
| H | [!] Tahmin ile sonucun karşılaştırılmasında hesap makinesi de kullanılabilir. | |
2 saat |
| H _ 20 _ 700 _ 3000
| ||
2 saat |
| H
| [!] Doğal sayılarla en çok üç işlemli problemler çözdürülür ve kurdurulur. [!] Edinilmiş diğer işlem becerileri ile birlikte başka becerileri kullanmayı gerektiren problemler de çözdürülür ve kurdurulur. C Zamanı Ölçme C Veri `Sosyal Bilgiler dersi "Bölgemizi Tanıyalım" ünitesi (Kazanım 3) ` Türkçe dersi "Yazma" öğrenme alanı Yazma Kurallarını Uygulama (Kazanım 4) |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR |
2 saat | ZAMANI ÖLÇME | 1. Zaman ölçme birimleriyle ilgili problemleri çözer ve kurar. | H H Öğrencilerden, problemleri dikkatle okumaları, kendi cümleleri ile ifade etmeleri, neyi sorduğunu belirlemeleri, problemi çözmek için plan yapmaları (strateji belirlemeleri), çözümlerini kontrol etmeleri ve tartışmaları istenir.
H Öğrenciler, kendi doğum tarihlerini referans alarak aşağıdaki soruları cevaplar:
| [!] Problemlerde zaman ölçme birimlerinin tahmin ettirildiği örneklere de yer verilir. [!] Problemler bu sınıfın sınırlılıkları içerisinde düzenlenir. 4Milâttan önce veya milâttan sonraya ait seçtiğiniz iki tarih arasındaki farkı yüzyıl ve yıl olarak belirleyiniz. İlk olimpiyatın ne zaman ve nerede yapıldığını araştırarak sınıfa sununuz. 4 Akşam 10.30'da yatan bir öğrenci sabah 7.10'da kalkmıştır. Bu öğrenci ne kadar uyumuştur? 4 Ankara'dan Antalya'ya giden bir otobüs, 4 saat 45 dakika gittikten sonra yarım saat mola verdi. Moladan sonra 3 saat 25 dakika daha yola devam ederek Antalya'ya vardı. Yolculuk ne kadar sürmüştür? ` Fen ve Teknoloji dersi "Dünya Güneş ve Ay" ünitesi (Kazanım 2.2, 2.6, 3.5)
ÈKariyer Bilincini Geliştirme (Kazanım 4) ÈSpor Kültürü ve Olimpik Eğitim (Kazanım 5) Èİnsan Hakları ve Vatandaşlık (Kazanım 16) |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR | ||||||
2 saat |
ARİTMETİK ORTALAMA |
| H Problem: Öğretmen, "Dostluk" isimli grubun proje sunumunu değerlendirmek amacıyla bu gruptaki her bir öğrenci için sunu değerlendirme formunu doldurur. Grup elemanlarından Göksu'nun notu 5, Deniz'in notu 3 ve Erol'un notu 4'tür. Bu notların aritmetik ortalaması gruba sunu notu olarak verilecektir. Küpler kullanılarak aritmetik ortalamanın nasıl bulunacağını gösteriniz. Yapılan işlemi sözlü ve yazılı olarak açıklayınız.
| [!] Öğrencilerin problemi anlama, plan yapma, problemi çözme ve sonucu kontrol etme ve problemi genişleterek yeni problem kurma aşamalarından geçmeleri sağlanır. [!] Çeşitli ilanlar içeren gazete kupürleri incelenerek aritmetik ortalama hesaplamaya kaynak olacak veriler toplanabilir, güncel problemler oluşturulabilir ve çözdürülebilir.
4 Gazeteleri inceleyerek istatistiğin nasıl kullanıldığı ile ilgili rapor yazınız ve sınıfa sununuz. |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR | ||||||||||||||||||||
2 SAAT |
TABLO VE ŞEMA |
|
H
Tablo: Trafik Kazaları Nedenlerinden Bazıları
H
Öğrencilerin yukarıda verilen bilgilere göre kadınların okur yazarlık oranlarını yıllara göre gösteren tabloyu oluşturmaları ve yorumlamaları sağlanır. | [!] Okul çağı çocuklarının sağlıklı yaşam için tüketmeleri gereken besinlerle ilgili gazete kupürleri incelenerek iki özelliğe göre tablo oluşturmaları istenebilir. 4 Okul çağı çocuklarının yaşamlarını sağlıklı sürdürebilmeleri için tüketmeleri gereken günlük meyve, sebze, süt, et, tahıl miktarını araştırınız ve tablolaştırarak sununuz.
`Türkçe dersi" Görsel Okuma ve Görsel Sunu" öğrenme alanı Görsel Okuma (Kazanım 2)
È İnsan Hakları ve Vatandaşlık (Kazanım 6)
ÈSağlık Kültürü (Kazanım 21) | ||||||||||||||||||||
| H
| `Türkçe dersi "Görsel Okuma ve Görsel Sunu"öğrenme alanı Görsel Sunu (Kazanım 2) 4 Kriz durumlarında size yardımcı olabilecek güvenilir yetişkinleri, telefonları, adresleri, kurumları belirleyerek ağaç şemasını oluşturunuz. ÈRehberlik ve Psikolojik Danışma (Kazanım 3) |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 SAAT | DOĞAL SAYILARLA ÇARPMA İŞLEMİ |
| H On binler b. Binler b. Yüzler b. Onlar b. Birler b. 3 0 8 ´ 6 7 2 1 5 6 + 1 8 4 8 2 0 6 3 6 On binler b. Binler b. Yüzler b. Onlar b. Birler b. On binler b. Binler b. Yüzler b Onlar b. Birler b. 3 7 3 3 7 3 ´ 2 0 4 ´ 2 0 4 1 4 9 2 1 4 9 2 + 7 0 4 0 6 0 + 7 4 6 7 6 0 9 2 7 6 0 9 2 |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 SAAT |
| [!]Farklı tahmin stratejileri geliştirmeleri sağlanır. |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR |
8 SAAT |
DOĞAL SAYILARLA ÇARPMA İŞLEMİ | 3.Çarpımları en çok dört basamaklı olan bir çarpma işleminde verilmeyen çarpanı belirler. | H | |
4. En çok dört basamaklı doğal sayılarla 10'un, 100'ün ve 1000'in en çok dokuz katı olan doğal sayıları kısa yoldan çarpar. |
| [!] İşlemlerin sonuçları bu sınıfın sayı ve işlem sınırlılığında olmalıdır.
`Fen ve Teknoloji dersi "Maddenin Değişimi ve Tanınması" ünitesi (Kazanım 2.9) | ||
5.En çok dört basamaklı doğal sayıları 10, 100 ve 1000 ile zihinden çarpar. | ||||
6.Bir doğal sayıyı, en fazla üç defa yan yana çarpma şeklinde yazar ve üslü biçimde gösterir. | H
3'ü kendisiyle çarpma: 3 ´ 3 = 32 2 tane 3'ü kendisiyle iki kez çarpma: 3 ´ 3 ´ 3 = 33 3 tane 15'i kendisiyle iki kez çarpma: 15´15´15 = 153 3 tane | [!] Üslü sayılarla işlem yaptırılmaz.
C Geometri
C Ölçme
| ||
2 SAAT | 7.Doğal sayılarla çarpma işlemini gerektiren problemleri çözer ve kurar. | H | [!] İşlemlerin sonuçları bu sınıfın sayı sınırlılıklarında olmalıdır. [!] En az biri çarpma olmak üzere toplama ve çıkarma işlemlerini gerektiren problemler çözdürülür ve kurdurulur.
` Türkçe dersi "Yazma" öğrenme alanı Yazma Kurallarını Uygulama (Kazanım 4) |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
2 SAAT |
DOĞAL SAYILARLA BÖLME İŞLEMİ |
| H
6018 26 6809 17 6018 601 52 231 68 400 601 10 081 0009 0008 78 038 İşlem kontrolü İşlem kontrolü 26 400 ´ 17= 6800 601 ´ 10 =6010 12 6800 + 9 =6809 6010 + 8 = 6018 İşlem kontrolü 231 ´ 26 = 6006 6006 + 12 = 6018
H | [!] Kalanlı ve kalansız bölme işlemleri yaptırılır.
4 5505÷50 işlemini yapınız. İşlemi kontrol ediniz.
|
2 SAAT |
|
| [!] Tahmin ile sonucun karşılaştırılmasında hesap makinesi de kullanılabilir. | |
2 SAAT |
| H | [!] Bölünen, bölenin katı olacak şekilde seçtirilir. |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
2 SAAT | DOĞAL SAYILARLA BÖLME İŞLEMİ |
| H 375 + 5 = 380 25 – 15 = 10 380 > 10 İşlemlerin sonuçları karşılaştırıldıktan sonra işlemlerin arasındaki ilişki tartışılır. | [!] |
2 SAAT |
| H | [!] [!] Edinilmiş diğer işlem becerileri ile başka becerileri kullanmayı gerektiren problemler de çözdürülür ve kurdurulur.
` Türkçe dersi "Yazma" öğrenme alanı Yazma Kurallarını Uygulama (Kazanım 4) |
SÜRE |
A.Ö.A. |
KAZANIMLAR |
ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
2 SAAT | KESİRLER |
1. Bileşik kesri tam sayılı kesre, tam sayılı kesri bileşik kesre dönüştürür. | H tam sayılı kesri, bileşik kesre dönüştürürken aşağıdaki modelden yararlanılır. 0 1 2 3 = 'dır.
tam sayılı kesrinin bileşik kesrine nasıl dönüştüğü sorgulatılır. | [!] |
2 SAAT | 2. Bir doğal sayı ile bir kesri karşılaştırır.
| H
4 doğal sayısı ile kesri karşılaştırılır.
4 >
| [!] Karşılaştırma sonucu "<", ">" veya "=" sembollerinden birisi ile ifade edilir.
[!] Her doğal sayının kesir olarak ifade edilebileceği vurgulanır. |
SÜRE |
A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR | |||||
2 SAAT |
KESİRLER | 3. Eşit paydalı veya paydası diğerinin katı olan en çok beş kesri, büyükten küçüğe veya küçükten büyüğe doğru sıralar.
| H ile basit kesirleri karşılaştırılır. Yukarıdaki modelde görüldüğü gibi, basit kesrine karşılık gelen taralı kısım, basit kesrine karşılık gelen taralı kısımdan küçüktür. O halde < Sayı doğrusu modeli de kullandırılarak aynı sonuç elde ettirilir: < H | 4 ile kesirlerinden hangisi daha büyüktür?
[!] Önce iki kesir karşılaştırılır. Sonra paydaları eşit en çok beş kesir, büyükten küçüğe veya küçükten büyüğe doğru sembol kullanılarak sıralatılır. |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR |
2 SAAT | kesirler | 4. Bir kesre denk olan kesirler oluşturur.
| H Denk kesirler incelenirken alan modelleri kullandırılabilir. İki denk kesir arasındaki ilişki model kullandırılarak inceletilir. Bir kesrin pay ve paydasını 2 ile çarpmanın, model üzerinde her parçanın tekrar 2 eş parçaya ayrılması olduğuna dikkat çekilir.
Öğrencilerden, model üzerinde kesrine denk kesirleri nasıl elde edeceklerini göstermeleri istenir.
Yapılanlar hem model üzerinde hem de sembolik olarak açıklatılır.
| [!] Sadeleştirmenin, bütünü daha az sayıda eş parçaya bölmek; genişletmenin ise bütünün bölündüğü eş parça sayısını katlayarak artırmak olduğu vurgulanır.
[!] Bir kesrin en sade şeklinin, bütünün mümkün olduğu kadar az sayıda eş parçaya bölünmüş hâli olduğu vurgulanır.
|
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR |
1 SAAT | KESİRLER |
5. Bir basit kesir kadarı verilen çokluğun, tamamını belirler. |
H
| 4 'i 20 olan sayının tamamı kaçtır? |
SÜRE |
KAZANIMLAR |
ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR | 1 SAAT | |
6. Kesir ile bölme işlemi arasındaki ilişkiyi açıklar.
| H Kesir gösterimi ile bölme işlemi arasında ilişki kurabilmeleri için öğrencilere, eşit paylaşma problemleri çözdürülür ve sorgulamalar yaptırılır. Başlangıç etkinlikleri olarak bir doğal sayının kendinden küçük bir doğal sayıya bölümünü gerektiren problemler seçilir.
Problem, model kullanılarak çözdürülür ve ortaya çıkan kesir, bölme işlemi ile ilişkilendirilir.
H Bölme işleminin bir kesir olarak ifade edilebileceği fark ettirilir. Problem: 126 = = 2
H Kalanlı bölme işlemleri gerektiren eşit paylaşma problemleri de çözdürülür. Bu işlemlerde kalanı kesir olarak ifade etmeleri sağlanır. Bu etkinliklerde her bölme işleminin bir kesir olarak ifade edilebileceği sezdirilir. Problem: 11 metre kumaşı, 5 eş parçaya kestiğimizde her parçanın uzunluğu kaç metre olur? 11 m
10 m 1 m
105 = 2 m 15 = m 115 = m Her bir parçanın uzunluğu metredir. | [!] Bölme kavramı ile kesir kavramı arasındaki ilişki belirlenirken kesirlerin, hem bölme işlemini hem de bölme işleminin sonucunu belirttiği vurgulanır.
C Ondalık Kesirler
|
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
2 SAAT |
KESİRLERLE ÇARPMA İŞLEMİ |
1. Bir kesrin diğer bir kesir kadarını belirler.
| H
'ün 'i 'tür.
H
'in 'si, 'dir.
| 4 Bir bütünün 'inin 'ini model ile gösteriniz ve işlem yaparak bulunuz. |
1 SAAT |
|
H Öğrencilerin kesirlerle çarpma işlemi için kural geliştirmeleri sağlanır. I. Yol Öğrencilerin işlemini, şeffaf kesir kartları ile aşağıdaki gibi modellemeleri sağlanır :
II. Yol Öğrencilerin işleminin; 'ün 'i olduğunu model ile göstermeleri ve yazmaları sağlanır.
'ün 'i 'dir. =
| 4 4 arkadaş bir pastanın 'ünü paylaşırsa her kişiye pastanın kaçta kaçı düşer? |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR | |||||||||||||
2 SAAT |
ORAN VE ORANTI |
| H
H
1 bardak limon suyu 4 bardak su
| [!] Oran, bir bütünle parçalarının karşılaştırılması veya parçayla bütünün karşılaştırılması olabilir.
[!] Bu sınıfta aynı ölçü birimiyle ifade edilen nicelikler oranlanacaktır.
C Kesirler | |||||||||||||
2 SAAT |
| H
|
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
2 SAAT | KESİRLERLE TOPLAMA İŞLEMİ |
1. Paydaları eşit veya paydası diğerinin katı olan iki kesri toplar. | H + + = |
|
3 SAAT |
2. Bir doğal sayı ile bir kesri toplar. |
H
+ 2 + = 2 = |
[!]
|
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
6 SAAT | KESİRLERLE ÇIKARMA İŞLEMİ |
1. Paydaları eşit veya paydası diğerinin katı olan iki kesirle çıkarma işlemi yapar.
| H
|
|
2. Bir doğal sayıdan bir kesri çıkarır. | H
2 – = | [!] | ||
3. Kesirlerle toplama ve çıkarma işlemleri gerektiren problemleri çözer ve kurar. | H | 4 Bir çiftçi, tarlasının 'üne domates, 'sine biber ekmiştir. Ekili olmayan alan tarlanın kaçta kaçıdır? |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
3 SAAT | ÇOKGENLER |
| 4 Atatürk'ün yazdığı "Geometri" kitabı ile ilgili araştırma yapıp sınıfta sununuz. | |
| H Doğru parçalarının, herhangi ikisinin birer uçları ortak olacak şekilde ardışık olarak birleştirilmesiyle elde edilen basit kapalı (kendisini kesmeyen) şeklin çokgen olduğu belirtilir.
H
Bu modeller kenar veya köşe sayısına göre üçgen, dörtgen, beşgen, altıgen olarak adlandırılır. Bir çokgen için en az üç kenar ve üç köşe olması gerektiği vurgulanır. | [!] İç bükey (konkav) çokgenler inceletilmez.
| ||
3. Düzgün çokgenleri ayırt eder.
| H | [!] Altıdan çok kenarlı düzgün çokgenlerden söz edilmez. [!] Eşkenar üçgenin "düzgün üçgen", karenin "düzgün dörtgen" olduğuna dikkat çekilir.
|
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR |
1 SAAT | ÇOKGENLER | 4. Üçgenleri açılarına ve kenarlarına göre sınıflandırır. | H Öğrenciler, kâğıttan üçgen modelleri hazırlar. Bu modellerden dik açı, dar açı ve geniş açıya sahip olanlar aralarında gruplanır. Bu gruplar, kenarlarının tümü eş, sadece ikisi eş ve eş olmayanlar olarak kendi içlerinde yeniden gruplanır. Elde edilen veriler kullanılarak aşağıdaki gibi bir şema hazırlanır:
ÜÇGENLER
H Öğrencilere, bir üçgende iki dik veya iki geniş açının olamayacağı geometri tahtası, geometri şeritleri veya kareli kâğıt üzerinde uygun modelleri inşa ettirilerek veya çizdirilerek fark ettirilir. | [!] Kenarlarına ve açılarına göre üçgen çeşitleri hatırlatılır.
4 Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
|
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
2 SAAT | SİMETRİ |
| H
| [!] Doğruya göre simetri ile ayna simetrisinin aynı olduğu belirtilir.
C Çokgenler
|
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
2 SAAT |
ONDALIK KESİRLER |
| H
325,173 ondalık kesri için tablo yaptırılır.
| [!] Basamaklardaki rakamların basamak değerleri işlem yaptırılmadan buldurulur.
[!] (Örnek: 2,005 ® iki tam binde beş)
C Ölçme: Uzunlukları ölçme
|
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
3 SAAT | ONDALIK KESİRLER |
| H
2, 7, 3, 1 rakamları ile virgül kullandırılarak 2'den büyük en küçük ondalık kesir buldurulur. 2 < 2,137 | |
| H
3, 05 ; 3, 005 ve 3, 5 ondalık kesirleri büyükten küçüğe doğru sıralatılır.
3,5 > 3,05 > 3,005
| 4 0,510; 0,010; 0,6 kesirlerini büyükten küçüğe doğru sıralayınız. |
SÜRE |
A.Ö.A. |
KAZANIMLAR |
ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
2 SAAT | ONDALIK KESİRLER |
| H
Bu kavramlar sayılarla ilişkilendirilir.
| [!] Hava sıcaklıkları, ekonomik veriler vb. ile ilgili gazete kupürleri incelenerek "+" ve "–" işaretlerinin hangi anlamda kullanıldıkları değerlendirilebilir. |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR |
3 SAAT | ONDALIK KESİRLERLE TOPLAMA VE ÇIKARMA İŞLEMLERİ |
| H Tablo ve yüzlük kartlar kullandırılarak toplama ve çıkarma işlemleri yaptırılır.
Basmak tablosu Yüzlük kartlar
| [!] Kesir kısmı en çok iki basamaklı olan ondalık kesirlerle işlemler yaptırılır. |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
2 SAAT | YÜZDELER |
| H Taralı kısım tam kısmın 'idir. = = 0,25 = %25
= 0,20 = %20
H
0,75 = =%75 | 4 ve ondalık kesirlerini yüzde sembolü kullanarak yazınız.
4 Aşağıdaki model ile belirtilen yüzdeyi bulunuz.
|
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR |
3 SAAT | YÜZDELER |
| H H | È |
| H
%43 %57 | |||
|
| [!] Problemler bu sınıf sınırlılıkları içinde olmalıdır. [!] Bankaların bireysel kredilere uyguladığı aylık faiz oranlarıyla ilgili gazete kupürleri incelenerek güncel problemler oluşturulabilir. 4 100 TL olan elbisenin fiyatı 20 TL indirilmiştir. Yüzde kaç indirim yapılmıştır? Èİnsan Hakları ve Vatandaşlık (Kazanım 45) |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
3 SAAT | UZUNLUKLARI ÖLÇME |
| H 1metrenin 1000 milimetre, 1 milimetrenin de 1 metrenin 'i olduğu buldurulur ve 1 mm nin; 0,001 m olduğu ifade ettirilir.
| [!] Dönüşümlerde kullanılan ondalık kesirlerde, ondalık kısmın en çok üç basamaklı olmasına dikkat edilir.
[!] Kesir ve ondalık kesir gösterimi birlikte kullanılmalıdır.
|
| H | 4 Uzunluk ölçü birimlerinin tarihçesiyle ilgili araştırma yaptırılır, sınıfta araştırma sonuçları paylaşılır. 4 Uzun atlama yapan bir çocuğun atladığı uzunluk kendi adımlarıyla 8 adımdır. Çocuğun bir adımının uzunluğu 23 cm olduğuna göre atladığı uzunluk kaç metredir? È Spor Kültürü ve Olimpik Eğitim (Kazanım 7, 8) |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR | |
3 SAAT | SIVILARI ÖLÇME |
| H 425 mL = L = 0,425 L | [!] Dönüşümlerde kullanılan ondalık kesirlerin kesir kısmının en çok üç basamaklı olmasına dikkat edilir. | |
| H |
4 Sekiz saatte bir, bir ölçek (5mL) şurup içmesi önerilen bir hasta 6 günlük tedavi süresince ne kadar şurup içer? 4 Bir bardak, 175 mL süt almaktadır. Sekiz saatte bir bardak süt içmesi önerilen bir çocuk 6 günde ne kadar süt içer ? 4 Aşağıdaki sürahiye limonatanın 'i kadar su katıldığında sürahideki sıvı miktarı ne olur ?
|
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
1 SAAT |
ÇİZGİ GRAFİĞİ |
| H
Problem: Bir öğrencinin belirli mesafeleri ne kadar sürede koştuğunun belirlenmesi.
Bir öğrencinin 30 metrelik koşuda; 10, 20 ve 30. metreyi kaç saniyede geçtiği belirlenerek veriler toplatılır.
| [!] Olaylar, öğrencilerin okul içi veya dışı yaşantısından olabilir. [!]
4 Çizgi grafiğine ihtiyaç duyulan gerçek yaşamdan olayları incelemek amacıyla bir proje hazırlatılır. Projeye ait rapor yazdırıp sunumu yaptırılır. ` Sosyal Bilgiler dersi "Ürettiklerimiz" ünitesi (Kazanım 4) ` Sosyal Bilgiler dersi "Adım Adım Türkiye " ünitesi (Kazanım 5) |
SÜRE |
A.Ö.A. |
KAZANIMLAR |
ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
3 SAAT |
ÇİZGİ GRAFİĞİ |
| H
| [!] Otomobil, emlak, altın ve döviz fiyatlarındaki değişim vb. ilgili ve içeriğinde çizgi grafikleri bulunan gazete kupürleri incelenerek grafikler yorumlatılabilir.
` Türkçe dersi Görsel Okuma ve Görsel Sunu öğrenme alanı Görsel Okuma (Kazanım 2)
` Sosyal Bilgiler dersi "Ürettiklerimiz" ünitesi (Kazanım 4)
` Sosyal Bilgiler dersi "Adım Adım Türkiye " ünitesi (Kazanım 5) |
| H
| [!] Veri toplatılacak olay, grafik kullanımının kolaylıklarını ön plana çıkarmalıdır.
|
SÜRE | A.Ö.A. |
KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR |
2 SAAT | OLASILIK |
| H Filiz: -Benim
H | [!] Hava tahmini, ekonomik tahminler, olayların olma olasılıkları vb. ile ilgili gazete kupürleri incelenerek tahminler yaptırılıp kontrol ettirilebilir. |
| H H |
| ||
| H |
`Sosyal Bilgiler dersi "Bir Ülke Bir Bayrak" ünitesi (Kazanım 1) |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
3 SAAT | DÖRTGENLER |
| H
H
| [!] Yamuk tanıtılırken karşılıklı kenar çiftlerinden en az birinin paralel olduğu vurgulanır, çeşitlerine girilmez. |
| H H H | 4 Üç açısının ölçüsü verilen bir dörtgenin dördüncü açısının ölçüsünü ölçmeye başvurmadan bulunuz. | ||
| H H Çizim veya inşa sonucu elde edilen kare ve dikdörtgen modellerinde açıların birer dik açı ve köşegenlerin birbirini ortalayan eş doğru parçaları olduğu öğrencilerce belirlenir. Öğrenciler, kare modelini köşegenlerinden katlayarak veya açıölçer ve cetvelle ölçüp gözlemleyerek köşegenlerinin birbirlerine dik ve ait oldukları köşelerdeki açıları ortaladığını fark ederler. | [!] Kenarların, köşegenlerin birer doğru parçası; eşit uzunluklu doğru parçalarının da eş oldukları vurgulanır. [!] Karesel, paralelkenarsal ve dikdörtgensel bölgelerin, köşegenlerinden biri tarafından iki eş parçaya ayrıldıkları hatırlatılır. [!] Köşegen ile kenar arasındaki fark vurgulanır. |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR |
2 SAAT | DÖRTGENLER |
| H
| [!] Üçgen, paralelkenar, eşkenar dörtgen ve yamuğun kenar uzunlukları verilerek çizim yaptırılmaz. |
| H
H
H
Bu paralel doğruların birbirine uzaklığının her yerde eşit olduğu hatırlatılır. |
[!] Yüksekliğin aynı zamanda bir doğru parçası olduğu vurgulanır.
C Uzunlukları Ölçme
|
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
3 SAAT | ÇEMBER |
| H
H
| [!] Yarıçap ile çapın aynı zamanda birer uzunluk olduğu vurgulanır.
[!] Yarıçap ile çap arasındaki ilişki belirtilir.
[!] Merkezin çember üzerindeki her noktaya eşit uzaklıkta olduğu vurgulanır.
4 Çevreden çember yardımıyla oluşturulmuş logolara (olimpiyat logosu gibi) örnekler buldurulur. Pergel ve diğer ölçme araçlarını kullanarak öğrencilerden kendi sınıf logolarını oluşturmaları istenir.
|
| H
|
| ||
| H Çembersel bölgenin daire olduğu veya dairenin sınırlarının çember olarak adlandırıldığı belirtilir. |
|
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
5 SAAT | ÇEVRE
|
| H Ç= 4´a b Ç= (2´a)+(2´b) b c Ç= a+b+c a a a | [!] Karesel bölgenin çevresini 4a şeklinde ifade etmek yerine 4´a şeklinde ifade edilir. |
| H
H Bir ip veya kâğıt şeritle, dairesel nesneler çevreletilir ve bu ipin uzunluğunun dairesel nesnenin çevre uzunluğu olduğu fark ettirilir.
H | [!] Çap = yarıçap + yarıçap = 2 ´ yarıçap olduğu vurgulanır.
Yarıçap Yarıçap
| ||
| H biçimindeki çevre-çap -yarı çap ilişkileri kullanılarak çevre hesaplamaları yaptırılır. | [!] sayısını yaklaşık 3 aldırılır. [!] Çap uzunluğunun yarısının yarıçap olarak adlandırıldığı ,yarıçapın "r", çapın da "2´r "sembolleri ile gösterildiğini vurgulayınız. 4 | ||
| H | [!] Problemler öğrencilerin düzeylerine uygun olarak bu sınıf sınırlılıkları içinde düzenlenecektir. |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
3 SAAT | ALAN |
| H
H | [!] |
| H | [!] | ||
| H
H
Ayrıca, karesel ve dikdörtgensel bölgelerdeki bir kenarın diğer kenara göre yükseklik olduğu vurgulanır.
H şeklinde yazılacağı vurgulanır. | 4 D C U S
A B T R ABCD ve TRSU dikdörtgenlerinin alanlarını hesaplayınız.
4 Aşağıda Simay'ın yatak odasının krokisi verilmiştir. Açıkta kalan alan kaç cm2' dir? 5 m
190 cm
Yatak 90 cm Halı 4 m
2 m |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
2 SAAT | ALAN |
| H
Paralelkenarsal bölgenin alanı taban ve bu tabana ait yükseklik cinsinden ifade ettirilir. | D C 4
A B
Yukarıdaki ABCD paralelkenarının alanını birim kareler cinsinden tahmin ediniz. Tahmininizi işlem sonucuyla karşılaştırınız. |
| H
H
H
| 4
Yukarıdaki üçgenleri isimlendirerek üçgenlerin taban uzunluğu ve bu tabanlara ait yükseklikleri belirleyiniz. Üçgenlerin alanlarını hesaplayınız.
[!] Geometrik şekillerin yükseklikleri, geometri tahtası, noktalı kâğıt veya kareli kâğıt üzerinde çalışmalar yaptırılarak fark ettirilir. |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
3 SAAT | ÖRÜNTÜ ve SÜSLEMELER |
| H
H
| [!] Süslemelerde, model olarak özellikleri bilinen çokgenler kullandırılır.
` Türkçe dersi "Görsel Okuma ve Görsel Sunu" öğrenme alanı Görsel Sunu (Kazanım 8)
|
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
3 SAAT | DÜZLEM |
| H | |
|
H
|
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
1 SAAT | GEOMETRİK CİSİMLER |
| H | ` Sosyal Bilgiler dersi "Hepimizin Dünyası" ünitesi (Kazanım 4) |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
1 SAAT | GEOMETRİK CİSİMLER |
| H
Benzerlikler: İkisinin de köşeleri var, yüzleri düz ve ikişer tabanları var vb. Farklılıklar:
H
| [!] Yüz (yüzey), köşe, ayrıt kavramları hatırlatılır.
[!] Geometrik cisimlerden küp; üçgen, kare ve dikdörtgenler prizması modelleri kullandırılır.
4 Market raflarındaki ambalaj kutularının biçimlerinin geometrik cisimlere benzemesinin ve bazılarının daha çok tercih edilmesinin nedenleri irdeletilir. |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
1 SAAT | GEOMETRİK CİSİMLER |
| H
H
| [!] Farklı açınımlar elde edilmesi sağlanır.
[!] Açınımı verilen bir geometrik cismin adı buldurulur.
[!] Aynı etkinlik dikdörtgenler prizması için de tekrarlanır.
C |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK |
AÇIKLAMALAR |
1 SAAT | GEOMETRİK CİSİMLER |
| H
| [!] Yapının görünümü izometrik kâğıtta eş küplerin sadece uç sınırları belli olacak şekilde verilir.
[!] En fazla 20 eş küple basit yapılar oluşturulur. [!] Verilen çizimlerin eş küplerle oluşturulabilen türden olmasına dikkat edilir.
` Türkçe dersi " Görsel Okuma ve Görsel Sunu" öğrenme alanı Görsel Sunu (Kazanım 8) |
1 SAAT |
| H | [!] Oluşturulan yapıların sadece bir cepheden görünümleri çizdirilir.
[!] En fazla 6 eş küple oluşturulan yapılar çizdirilir.
` Türkçe dersi "Görsel Okuma ve Görsel Sunu" öğrenme alanı Görsel Sunu (Kazanım 8) |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR |
1 SAAT | GEOMETRİK CİSİMLER |
| H
Bunun için;
| [!] "Bir boyutlu", "iki boyutlu" ve "üç boyutlu" yerine sırasıyla, "1 boyutlu", "2 boyutlu" ve "3 boyutlu" yazılabilir. [!] Nesnelerin cinsi, yeri ve duruşlarına göre bazı hâllerde "uzunluk", "en", "yükseklik" ten her birinin yerine sırasıyla "boy", "çap", derinlik" veya "kalınlık" ifadelerinin kullanılabildiği vurgulanır.
[!] Alanın 2 boyutlu, hacmin 3 boyutlu nesneler için karakteristik bir özellik olduğu vurgulanır. |
SÜRE | A.Ö.A. | KAZANIMLAR | ETKİNLİK | AÇIKLAMALAR | |
3 SAAT | HACMİ ÖLÇME |
| H
H
| [!] Dikdörtgenler prizması ve kare prizma modelleri kullandırılır. | |
| H
H
Oluşturulan farklı yapılardaki hacimlerin değişip değişmediği sorgulanır. | [!] Çizimler, en fazla 12 birimküpü içermelidir.
|
DERS/SINIF ÖĞRETMENİ OKUL MÜDÜRÜ
20 / 09 / 2010
Sabri GEZER UYGUNDUR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder